Ha nagy webhelyekről van szó, például több ezer oldalt tartalmazó e-kereskedelmi webhelyekről, akkor az olyan dolgok fontosságát, mint a feltérképezési költségkeret, nem lehet alábecsülni.
Az ilyen típusú webhelyeknél kulcsfontosságú a szervezett architektúrával és intelligens belső linkelési stratégiával rendelkező webhely felépítése.
Ennek megfelelő végrehajtása azonban gyakran új kihívásokat rejt magában, amikor megpróbálunk megfelelni az e-kereskedelemben gyakran előforduló attribútumoknak (méretek, színek, árkategóriák stb.).
Az összetett navigáció segíthet megoldani ezeket a kihívásokat a nagy webhelyeken.
A fazettált navigációt azonban jól át kell gondolni és megfelelően végrehajtani, hogy a felhasználók és a keresőrobotok is elégedettek maradjanak.
Mi az a Faceted Navigation?
Kezdésként nézzük meg, mi is valójában a fazettált navigáció.
A szegélyezett navigáció a legtöbb esetben egy e-kereskedelmi webhely oldalsávján található, és több kategóriát, fájlt és aspektust tartalmaz.
Lényegében lehetővé teszi az emberek számára, hogy személyre szabják a keresést az alapján, amit az oldalon keresnek.
Például egy látogató egy lila kardigánt szeretne, közepes méretű, fekete díszítéssel.
A szempontok olyan indexelt kategóriák, amelyek segítenek szűkíteni a termelési listát, és a webhely fő kategóriáinak kiterjesztéseként is funkcionálnak.
A szempontoknak – legjobb formájukban – ideális esetben egyedi értéket kell biztosítaniuk minden egyes kijelöléshez, és mivel indexelve vannak, a webhelyen lévő mindegyiknek relevanciajelzést kell küldenie a keresőmotoroknak, biztosítva, hogy minden kritikus attribútum megjelenjen az oldal tartalmában.
A szűrőket a listaoldalon lévő elemek rendezésére használják.
Míg a felhasználó ezzel szűkítheti, hogy mit keres, az oldal tényleges tartalma változatlan marad.
Ez potenciálisan ahhoz vezethet, hogy több URL ismétlődő tartalmat hoz létre, ami a SEO szempontjából aggályos.
Van néhány lehetséges probléma, amelyet a fazettált navigáció okozhat, és amelyek negatívan befolyásolhatják a SEO-t. A három fő probléma a következőkre vezethető vissza:
- Ismétlődő tartalom.
- Elpazarolt feltérképezési költségkeret.
- Hígított link equity.
A szorosan kapcsolódó tartalmak száma továbbra is jelentősen növekszik, és előfordulhat, hogy az oldal különböző verzióira különböző hivatkozások mutatnak, ami csökkentheti a linkek arányát, és ezáltal befolyásolhatja az oldal rangsorolási képességét, valamint végtelen feltérképezési teret teremthet.
Bizonyos lépéseket meg kell tennie annak biztosítására, hogy a keresőrobotok ne pazarolják el az értékes feltérképezési költségkereteket olyan oldalakra, amelyeknek nincs vagy csak kevés értéke van.
Kanonizálás
Gyakori SEO-stratégia, hogy a facet keresési oldalakat SEO-barát kanonikus URL-ekké alakítsa a gyűjteményi céloldalak számára.
Ha például a „szürke pólók” kulcsszót szeretné megcélozni, amely széleskörű kontextusban van, akkor nem lenne ideális egyetlen konkrét pólóra összpontosítani. Ehelyett a kulcsszót olyan oldalon kell használni, amely felsorolja az összes elérhető szürke pólót. Ezt úgy érheti el, hogy a faceteket felhasználóbarát URL-ekké alakítja és kanonizálja őket.
Például a Zalando facetjei nagyszerű példák arra, amikor a faceteket gyűjtőoldalként használja.
Amikor a Google-ban keresel [gray t-shirts] Zalando oldalának rangsorát a top 10-ben láthatja.
Ha megpróbál egy másik szűrőt hozzáadni egy szürke pólóhoz, mondjuk az „Adidas” márkanevet, akkor egy új, SEO-barát URL-t fog kapni kanonikus metacímkékkel és megfelelő hreflang-okkal több nyelvhez a forráskódban.
https://www.zalando.co.uk/t-shirts/adidas_grey/
Ha azonban úgy dönt, hogy elhelyez egy másolatot ezeken az oldalakon, győződjön meg róla, hogy módosítja a H1 címkét, és ennek megfelelően másolja át a kulcsszavak kannibalizálásának elkerülése érdekében.
Noindex
Noindex címkék implementálhatók, hogy tájékoztassák a robotokat arról, hogy mely oldalakat ne vegyék fel az indexbe.
Például, ha egy „szürke póló” oldalt szeretne felvenni az indexbe, de nem szeretne árszűrővel rendelkező oldalakat az indexbe, akkor a második találathoz tartozó noindex címke kizárja azt.
Például, ha olyan árszűrőkkel rendelkezik, amelyek rendelkeznek ezekkel az URL-ekkel…
https://www.exampleshop.com/t-shirts/grey/?price_from=82
…Ha nem szeretné, hogy megjelenjenek az indexben, használhatja a „noindex” meta robots címkét a
címke:
Ez a módszer arra utasítja a keresőmotorokat, hogy „noindexeljék” az oldalt ár alapján szűrve.
Ne feledje, hogy még ha ez a megközelítés eltávolítja is az oldalakat az indexből, továbbra is feltérképezési költségkeretet kell rájuk fordítani, ha a keresőrobotok megtalálják a hivatkozásokat, és feltérképezik ezeket az oldalakat. A feltérképezési költségkeret optimalizálásához a robots.txt használata a legjobb módszer.
Robots.txt
A szempont szerinti keresési oldalak robots.txt fájlon keresztüli letiltása a legjobb módja a feltérképezési költségkeret kezelésének. Az árparaméterekkel (pl. „/?price=50_100”) rendelkező oldalak letiltásához használja a következő robots.txt szabályt.
Disallow: *price=*
Ez az utasítás arra figyelmezteti a keresőmotorokat, hogy ne térképezzenek fel olyan URL-eket, amelyek tartalmazzák a „price=” paramétert, így optimalizálják a feltérképezési költségkeretet ezen oldalak kizárásával.
Ha azonban léteznének olyan kimenő linkek, amelyek az adott paramétert tartalmazó bármely URL-re mutatnak, a Google esetleg indexelheti azt. Ha ezeknek a visszamutató linkeknek a minősége jó, fontolóra veheti a kanonikus megközelítés alkalmazását a hivatkozási tőke egy preferált URL-hez való konszolidálásához.
Ellenkező esetben nem kell aggódnia, mivel a Google megerősítette, hogy idővel csökkenni fognak.
Egyéb módok, hogy a legtöbbet hozza ki az összetett navigációból
- Valósítsa meg az oldalszámozást a rel=”next” és rel=”prev” paraméterekkel, hogy az oldalak indexelési tulajdonságait egy sorozat egészére csoportosítsa.
- Minden oldalnak hivatkoznia kell a gyermekek oldalára és a szülőre. Ezt megtehetjük zsemlemorzsával.
- Csak abban az esetben használjon gyűjtő URL-eket a webhelytérképekben, ha úgy dönt, hogy kanonizálja a szempontok keresési oldalait.
- A kanonizált aspektusú URL-ek esetében egyedi H1-címkéket és tartalmat kell tartalmaznia.
- A szempontokat mindig egységesen, logikusan (azaz ábécé sorrendben) kell bemutatni.
- Valósítsa meg az AJAX-ot a szűréshez, hogy a felhasználók az oldal újratöltése nélkül is lássák az eredményeket. A szűrés után azonban mindig módosítsa az URL-címet, hogy a felhasználók könyvjelzővel láthassák a keresett oldalakat, és később meglátogassák azokat. Soha ne alkalmazza az AJAX-ot az URL módosítása nélkül.
- Győződjön meg arról, hogy a fazettált navigáció minden eszközre optimalizálva van, beleértve a mobileszközöket is, az adaptív kialakítás révén.
Következtetés
Bár a fazettált navigáció nagyszerű lehet az UX számára, számos problémát okozhat a SEO számára.
A duplikált tartalom, az elpazarolt feltérképezési költségkeret és a felhígított hivatkozási tőke mind súlyos problémákat okozhat a webhelyen. Ezeket a problémákat azonban kijavíthatja az ebben a cikkben tárgyalt stratégiák egyikének alkalmazásával.
Kulcsfontosságú, hogy gondosan megtervezzük és megvalósítsuk a fazettás navigációt, hogy elkerüljük a soron következő problémákat, amikor a facet navigációról van szó.
További források:
Az összes képernyőképet a szerző készítette