Fényezett navigáció: bevált módszerek a keresőoptimalizáláshoz

Peter

Ha nagy webhelyekről van szó, például több ezer oldalt tartalmazó e-kereskedelmi webhelyekről, akkor az olyan dolgok fontosságát, mint a feltérképezési költségkeret, nem lehet alábecsülni.

Az ilyen típusú webhelyeknél kulcsfontosságú a szervezett architektúrával és intelligens belső linkelési stratégiával rendelkező webhely felépítése.

Ennek megfelelő végrehajtása azonban gyakran új kihívásokat rejt magában, amikor megpróbálunk megfelelni az e-kereskedelemben gyakran előforduló attribútumoknak (méretek, színek, árkategóriák stb.).

Az összetett navigáció segíthet megoldani ezeket a kihívásokat a nagy webhelyeken.

A fazettált navigációt azonban jól át kell gondolni és megfelelően végrehajtani, hogy a felhasználók és a keresőrobotok is elégedettek maradjanak.

Mi az a Faceted Navigation?

Kezdésként nézzük meg, mi is valójában a fazettált navigáció.

A szegélyezett navigáció a legtöbb esetben egy e-kereskedelmi webhely oldalsávján található, és több kategóriát, fájlt és aspektust tartalmaz.

Lényegében lehetővé teszi az emberek számára, hogy személyre szabják a keresést az alapján, amit az oldalon keresnek.

Például egy látogató egy lila kardigánt szeretne, közepes méretű, fekete díszítéssel.

A szempontok olyan indexelt kategóriák, amelyek segítenek szűkíteni a termelési listát, és a webhely fő kategóriáinak kiterjesztéseként is funkcionálnak.

A szempontoknak – legjobb formájukban – ideális esetben egyedi értéket kell biztosítaniuk minden egyes kijelöléshez, és mivel indexelve vannak, a webhelyen lévő mindegyiknek relevanciajelzést kell küldenie a keresőmotoroknak, biztosítva, hogy minden kritikus attribútum megjelenjen az oldal tartalmában.

A szűrőket a listaoldalon lévő elemek rendezésére használják.

Míg a felhasználó ezzel szűkítheti, hogy mit keres, az oldal tényleges tartalma változatlan marad.

Ez potenciálisan ahhoz vezethet, hogy több URL ismétlődő tartalmat hoz létre, ami a SEO szempontjából aggályos.

Van néhány lehetséges probléma, amelyet a fazettált navigáció okozhat, és amelyek negatívan befolyásolhatják a SEO-t. A három fő probléma a következőkre vezethető vissza:

  • Ismétlődő tartalom.
  • Elpazarolt feltérképezési költségkeret.
  • Hígított link equity.

A szorosan kapcsolódó tartalmak száma továbbra is jelentősen növekszik, és előfordulhat, hogy az oldal különböző verzióira különböző hivatkozások mutatnak, ami csökkentheti a linkek arányát, és ezáltal befolyásolhatja az oldal rangsorolási képességét, valamint végtelen feltérképezési teret teremthet.

Bizonyos lépéseket meg kell tennie annak biztosítására, hogy a keresőrobotok ne pazarolják el az értékes feltérképezési költségkereteket olyan oldalakra, amelyeknek nincs vagy csak kevés értéke van.

Kanonizálás

Gyakori SEO-stratégia, hogy a facet keresési oldalakat SEO-barát kanonikus URL-ekké alakítsa a gyűjteményi céloldalak számára.

Ha például a „szürke pólók” kulcsszót szeretné megcélozni, amely széleskörű kontextusban van, akkor nem lenne ideális egyetlen konkrét pólóra összpontosítani. Ehelyett a kulcsszót olyan oldalon kell használni, amely felsorolja az összes elérhető szürke pólót. Ezt úgy érheti el, hogy a faceteket felhasználóbarát URL-ekké alakítja és kanonizálja őket.

Például a Zalando facetjei nagyszerű példák arra, amikor a faceteket gyűjtőoldalként használja.

Facets mint gyűjtőoldalak

Amikor a Google-ban keresel [gray t-shirts] Zalando oldalának rangsorát a top 10-ben láthatja.

Zalando szürke pólók oldalának helyezése a Google keresőben

Ha megpróbál egy másik szűrőt hozzáadni egy szürke pólóhoz, mondjuk az „Adidas” márkanevet, akkor egy új, SEO-barát URL-t fog kapni kanonikus metacímkékkel és megfelelő hreflang-okkal több nyelvhez a forráskódban.

https://www.zalando.co.uk/t-shirts/adidas_grey/

Ha azonban úgy dönt, hogy elhelyez egy másolatot ezeken az oldalakon, győződjön meg róla, hogy módosítja a H1 címkét, és ennek megfelelően másolja át a kulcsszavak kannibalizálásának elkerülése érdekében.

Noindex

Noindex címkék implementálhatók, hogy tájékoztassák a robotokat arról, hogy mely oldalakat ne vegyék fel az indexbe.

Például, ha egy „szürke póló” oldalt szeretne felvenni az indexbe, de nem szeretne árszűrővel rendelkező oldalakat az indexbe, akkor a második találathoz tartozó noindex címke kizárja azt.

Például, ha olyan árszűrőkkel rendelkezik, amelyek rendelkeznek ezekkel az URL-ekkel…

https://www.exampleshop.com/t-shirts/grey/?price_from=82

…Ha nem szeretné, hogy megjelenjenek az indexben, használhatja a „noindex” meta robots címkét a

címke:

Ez a módszer arra utasítja a keresőmotorokat, hogy „noindexeljék” az oldalt ár alapján szűrve.

Ne feledje, hogy még ha ez a megközelítés eltávolítja is az oldalakat az indexből, továbbra is feltérképezési költségkeretet kell rájuk fordítani, ha a keresőrobotok megtalálják a hivatkozásokat, és feltérképezik ezeket az oldalakat. A feltérképezési költségkeret optimalizálásához a robots.txt használata a legjobb módszer.

Robots.txt

A szempont szerinti keresési oldalak robots.txt fájlon keresztüli letiltása a legjobb módja a feltérképezési költségkeret kezelésének. Az árparaméterekkel (pl. „/?price=50_100”) rendelkező oldalak letiltásához használja a következő robots.txt szabályt.

Disallow: *price=*

Ez az utasítás arra figyelmezteti a keresőmotorokat, hogy ne térképezzenek fel olyan URL-eket, amelyek tartalmazzák a „price=” paramétert, így optimalizálják a feltérképezési költségkeretet ezen oldalak kizárásával.

Ha azonban léteznének olyan kimenő linkek, amelyek az adott paramétert tartalmazó bármely URL-re mutatnak, a Google esetleg indexelheti azt. Ha ezeknek a visszamutató linkeknek a minősége jó, fontolóra veheti a kanonikus megközelítés alkalmazását a hivatkozási tőke egy preferált URL-hez való konszolidálásához.

Ellenkező esetben nem kell aggódnia, mivel a Google megerősítette, hogy idővel csökkenni fognak.

Egyéb módok, hogy a legtöbbet hozza ki az összetett navigációból

  • Valósítsa meg az oldalszámozást a rel=”next” és rel=”prev” paraméterekkel, hogy az oldalak indexelési tulajdonságait egy sorozat egészére csoportosítsa.
  • Minden oldalnak hivatkoznia kell a gyermekek oldalára és a szülőre. Ezt megtehetjük zsemlemorzsával.
  • Csak abban az esetben használjon gyűjtő URL-eket a webhelytérképekben, ha úgy dönt, hogy kanonizálja a szempontok keresési oldalait.
  • A kanonizált aspektusú URL-ek esetében egyedi H1-címkéket és tartalmat kell tartalmaznia.
  • A szempontokat mindig egységesen, logikusan (azaz ábécé sorrendben) kell bemutatni.
  • Valósítsa meg az AJAX-ot a szűréshez, hogy a felhasználók az oldal újratöltése nélkül is lássák az eredményeket. A szűrés után azonban mindig módosítsa az URL-címet, hogy a felhasználók könyvjelzővel láthassák a keresett oldalakat, és később meglátogassák azokat. Soha ne alkalmazza az AJAX-ot az URL módosítása nélkül.
  • Győződjön meg arról, hogy a fazettált navigáció minden eszközre optimalizálva van, beleértve a mobileszközöket is, az adaptív kialakítás révén.

Következtetés

Bár a fazettált navigáció nagyszerű lehet az UX számára, számos problémát okozhat a SEO számára.

A duplikált tartalom, az elpazarolt feltérképezési költségkeret és a felhígított hivatkozási tőke mind súlyos problémákat okozhat a webhelyen. Ezeket a problémákat azonban kijavíthatja az ebben a cikkben tárgyalt stratégiák egyikének alkalmazásával.

Kulcsfontosságú, hogy gondosan megtervezzük és megvalósítsuk a fazettás navigációt, hogy elkerüljük a soron következő problémákat, amikor a facet navigációról van szó.

További források:


Az összes képernyőképet a szerző készítette

A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.