A legtöbb marketinges nem veszi észre, hogy a Google veszít a keresési piaci részesedéséből az EU-országokban.
A piaci részesedés csökkenése akkor következik be, amikor a Google üzlete ostrom alatt áll:
- A DoJ azt javasolta, hogy válasszák le a Google-t a Chrome-tól és az Androidtól az Alphabet elleni per során. (Összefoglaltam a pert és a Monopoly lehetséges kimenetelét.)
- Az igazságügyi minisztérium külön pert indít a Google hirdetési üzletága ellen.
- Kanada éppen beperelte a Google-t az online hirdetések versenyellenes gyakorlata miatt.
- A ChatGPT, a Perplexity & Co egyre növekvő gondolkodásmódot és piaci részesedést jelent. (A ChatGPT szélsőséges növekedését a ChatGPT Search szolgáltatásban írtam le.)
- A Google szigorú szabályozással néz szembe az EU-ban a DMA-ból (Digital Marketing Act), amelyről 2 Internetben írtam.
A kérdés tehát kettős: mennyit számít a piaci részesedés csökkenése, és mi a mozgatórugója?
A rövid válasz az, hogy a csepp többet számít, mint azt Alphabet szeretné elismerni.
Oxigént ad a versenytársaknak, és legyengíti a szervezetet a külső ágensek elleni küzdelemben. A Google bevételei továbbra is erősek, de a reklámpiaci részesedése csökken.
Úgy tűnik, hogy a szabályozás, a versenytársak és a Google-lal kapcsolatos negatív érzelmek keveréke felelős a visszaesésért.
Ebből az következik, hogy a marketingszakembereknek egyre inkább több keresőmotort kell nyomon követniük és optimalizálniuk, de a széttagoltabb játéktér lehetőséget kínálhat arra is, hogy a keresőmotorokból a webhelyek felé több hivatkozási forgalom alakuljon ki.
Mi történik a Google-lal?
A Google piaci részesedése az elmúlt 10 évben -5,6 százalékponttal (százalékponttal) csökkent Franciaországban és -3,3 százalékponttal Németországban.
A StatCounter még soha nem rögzített ilyen alacsony részesedést a 2009. januári adatok mérése óta.
Nem Franciaország és Németország az egyetlen. A legtöbb EU-országban csökkent a Google piaci részesedése az elmúlt öt évben (mobil):
- Ausztria: -4,1 p.
- Lengyelország: -3,1 p.
- Svájc: -2,3 pp.
- Hollandia: -2,1 pp.
- Dánia: -1,5 pp.
A további nagyítás sem változtat a dolgokon. A Google piaci részesedése az elmúlt 12 hónapban (mobilon):
- Franciaország: -4,6 p.
- Ausztria: -3,2 p.
- Lengyelország: -2,4 p.
- Németország: -2,1 pp.
- Svájc: -1,3 pp.
- Hollandia: -1,0 pp.
- Dánia: -1,0 pp.
mi folyik itt? A kép világosabbá válik, ha megnézzük, mikor változik a trend. Két inflexiós pont van: 2018 novembere és 2024 áprilisa.
Az adatok a Google-tól való elmozdulást mutatják április környékén, egy hónappal azután, hogy az Android és az Apple bevezette a választható képernyőket a böngészők és keresőmotorok számára.
Más szóval, a Google többé nem lehet az alapértelmezett keresőmotor a mobil- és asztali eszközökön. Kezdjük látni az eredményeket.
Azonban nem minden ország lát zuhanást. Miért?
Miért laposak egyes országok?
A Google piaci részesedése nem minden EU-országban csökken, pl.
- Portugália.
- Spanyolország.
- Olaszország.
- Írország.
Hogyhogy? Ezek az országok Európához tartoznak, és a felhasználók egy választási képernyőt látnak.
A válasz az eszközök. A fent felsorolt országok elvesztették piaci részesedésüket az asztali számítógépeken, de nem a mobilokon.
Ez mindenhol előfordul az EU-ban. Az elmúlt öt évben a Google -2,1%-os piaci részesedést veszített a mobilpiacon, míg az asztali számítógépek -10%-át az EU-ban.
Miért?
Ennek nagy része az Apple-lel kötött kizárólagos forgalmazási megállapodás.
A Windows a domináns asztali operációs rendszer, +75%-kal az EU-ban, nagyrészt a vállalati számítástechnikában uralkodó uralma miatt. A MacOS csak 15,1%-kal rendelkezik.
Míg az Android (a Google operációs rendszere) a mobilpiacon is többségi piaci részesedéssel rendelkezik 66,5%-kal, addig az Apple iOS-e 33%-kal.
És mivel a Google az alapértelmezett keresőmotor az Apple-eszközökön 20 milliárd dolláros díjat fizetve, pozíciója szilárdabb az EU-ban mobileszközökön – egészen addig, amíg a DMA kötelező választása márciusban megjelenik.
De mi a helyzet azokkal az országokkal, amelyek március előtt csökkentették a Google piaci részesedését? Jóval korábban!
Miért kezdődik a Dip korábban egyes országokban?
A Google már 2018 novemberében elveszítette piaci részesedését olyan országokban, mint Németország és Portugália. Tehát a választási képernyőkön és az eszközspecifikus dinamikán kívül valami másnak is kell történnie.
Két dolog történt 2018-ban: Először is, a GDPR, az európai adatvédelmi törvény 2018 májusában lépett hatályba. Másodszor, az EU 4,34 milliárd eurós bírságot szabott ki Alphabetre az Android piaci dominanciájával kapcsolatos trösztellenes szabályok megsértése miatt.
Mindkét esemény közvetlenül nem csökkentette a Google piaci részesedését, de elindította a Google bizalmatlanságának időszakát, amely teret engedett olyan kisebb versenytársaknak, mint a DuckDuckGo és a Bing.
Az európaiak sokkal érzékenyebbek a magánéletre, ami azt jelenti, hogy a szabályozói bírságok és az adatvédelmi törvények sokkal jobban befolyásolják a fogyasztói magatartást, mint az Egyesült Államok
Például a StartPage európai adatvédelmi keresőmotor a keresések 56%-át az EU-ból, 21%-át pedig az Egyesült Államokból kapja.
A felhasználók adatvédelmi aggályai miatt kevesebbet keresik fel a Google-t. Franciaország 2018 novemberében bejelentette, hogy nem használja a Google-t alapértelmezett keresőmotorként egyes minisztériumok számára.
A választási képernyők és a közvélemény a Google hanyatlásának legnagyobb hajtóereje. A Google kevesebb hivatkozási forgalmat küld webhelyekre. Szóval, mi a hatás?
Ki nyer, mit veszít a Google?
A Google hanyatlásának legnagyobb nyertese a Bing. Az örökké második keresőmotor a legnagyobb haszonélvezője a Google hanyatlásának.
Nagyon valószínű, hogy a ChatGPT és a Microsofthoz fűződő szoros kapcsolata nagyobb lendületet adott a keresőjének Európában, mint azt eredetileg feltételezték, de a Bing is a második választás a hátrányok szerint.
Ezek a számok még mindig földimogyorónak számítanak, és az olyan keresőmotorok, mint a DuckDuckGo, az Ecosia és a QWANT, licenc keresési eredményeket adnak a Bingtől és a Google-tól. Tehát azt mondhatnánk, hogy végül is a Google és a Bing nyer.
Az Ecosia és a QWANT azonban egy közös internetes indexen dolgozik, hogy függetlenné váljon a többi keresőmotortól.
Mennyi idő van még, amíg a DuckDuckGo és mások is bejelentik saját indexüket? Amikor az alfa gyengül, a kisebb állatok megérzik a lehetőséget.
A piaci részesedés csökkenése ellenére a Google keresési bevételei még mindig lenyűgözően gyorsan nőnek a maga léptékéhez képest. Miért?
- A piaci részesedésnek nem kell összefüggésben lennie a keresési mennyiséggel vagy a bevételszerzésre alkalmas lekérdezésekkel.
- Több a mobil, mint az asztali keresés, és a mobilkeresések száma kisebb mértékben csökken.
- A Google továbbra is dominál más piacokon – lehet, hogy az EU nem lesz elég ahhoz, hogy olyan csorbát tegyen a Google bevételeibe, amelyet a vállalat nem tud kompenzálni.
- A Google agresszívebb a keresési bevételszerzés terén, mint a piaci részesedés csökkenése.
Az abszolút növekedésnél jobb mutató lehet a relatív hirdetési bevételnövekedés, amely az előrejelzések szerint jövőre 50% alá esik.
Szeretnék rámutatni egy figyelmeztetésre is az adatokban: a StatCounter 1,5 millió webhely hivatkozási forgalmának mérésével gyűjt adatokat. Előfordulhat, hogy a Google kevesebb forgalmat küld a webhelyekre, és azt megtartja magának, befolyásolja a számokat.
Mik a következményei?
A Google csökkenő piaci részesedése az EU-ban, a lehetséges trösztellenes jogorvoslatokkal (például az Apple-lel kötött forgalmazási megállapodás kényszerített megszüntetésével) és a verseny fokozódásával együtt valószínűleg tovább töredezi a Keresést.
Más szóval, (ismét) több keresőmotorra optimalizálhatunk. A legtöbbjük hasonlóan működhet a rangsorolásban, de előfordulhat, hogy a webhelytulajdonosoknak speciális indexelési műveleteket kell végrehajtaniuk, például integrálniuk kell a Bing IndexNOW-jával.
Már leporoltuk a Bing Webmestereszközöket, amikor kiderült, hogy a ChatGPT a Bing találatait használja keresési funkciójához. mi lesz ezután? Zavarba ejtő webmestereszközök? A növekvő piaci részesedés hatására a SEO szakembereknek nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a Bingre.
Más keresőmotorok még nem rendelkeznek webmesteri eszközökkel – meglepetésemre. Mi lehet jobb módja a webhelytulajdonosokkal való kapcsolat ápolásának, mint egy portál? De az egyre függetlenebb indexekkel ez hamarosan valósággá válhat.
Ironikus módon a Google elleni monopóliumper éppen akkor kezdődik, amikor a vállalat egyre nagyobb versenyt kap. Egy olyan óriás, mint az Alphabet 1%-os piaci részesedése 1,75 milliárd dolláros ARR-értékkel képes egyszarvút létrehozni.
A böngészők kritikus szerepet játszanak a keresőmotorok háborújában. A DoJ azt szorgalmazza, hogy a Chrome váljon el a Google-tól, az OpenAI pedig saját böngészőjén dolgozik.
Véleményem szerint az OpenAI-nak meg kellene vennie az Arc-et. Akárhogy is, a böngészők jelentik a végső internetes felhasználói felületet, és több felhasználói információt kínálnak, mint amennyit a keresőmotorok meg tudnak rágni.
Szeretném tisztázni, hogy nem hiszem, hogy a Google kudarcra van ítélve. A Google-nak minden összetevője megvan ahhoz, hogy az „új AI-világban” a csúcsra kerüljön. Az egyetlen ok, amiért kudarcot vall, az az, ha megállja a helyét a maga útján.
Franciaország lemond a Google-ról, hogy visszaszerezze online függetlenségét
Az OpenAI fontolóra veszi a Google átvételét a böngészővel