Többtényezős hitelesítés: Minden, amit tudnod kell

Peter

A többtényezős hitelesítés (MFA) segít a felhasználóknak megvédeni fiókjaikat és eszközeiket azáltal, hogy meghatározott sorrendben ellenőrzik hitelesítési adataikat.

Az MFA emberek millióit védi meg a kibertámadásoktól. A statisztikák szerint a 2FA, az MFA egy fajtája, leállítja a tömeges adathalász támadások 96%-át. Az olyan online szolgáltatások, mint a bankok és az üzletek, szintén rendelkeznek MFA-val a biztonsági rendszereikben, így a felhasználók nagyobb hatalmat biztosítanak számláik felett.

Ebből a cikkből többet megtudhat az MFA-ról és az ilyen típusú biztonsági eljárások használatának előnyeiről.

Mi az MFA (Multi-Factor Authentication)?

Az MFA egy réteges módszer az adatok és alkalmazások védelmére. Arra kéri a felhasználókat, hogy két vagy több bizonyíték kombinációját mutassák be személyazonosságuk igazolására. Ezek a bizonyítékok vagy hitelesítési tényezők lehetnek jelszavak, generált kódok, PIN-kódok vagy akár ujjlenyomatok.

\"layered-security-to-protect-data-&-applications\"

Ha a felhasználónév-jelszó kombináció veszélybe kerül, az MFA egy másik védelmi rétegként működik. Végső soron megakadályozza, hogy illetéktelen felhasználó hozzáférjen a tulajdonos információihoz vagy eszközéhez.

A többtényezős funkció garantálja az online biztonságot, de nem szabad összetéveszteni a 2FA-val. A két hitelesítési folyamat határozott különbségeket mutat, amelyeket alább ismertetünk.

A 2FA és az MFA közötti különbségek

\"Eltérően

A 2FA vagy kéttényezős hitelesítés az MFA egy változata. Neve alapján a 2FA csak két hitelesítési tényezőt használ a felhasználó érvényesítéséhez. Ez lehet egy jelszó és egy e-mailben küldött kód.

Ezzel szemben az MFA két vagy több típusú hitelesítési tényezőt igényel. Például a 3FA egy másik MFA-változat, amely három tényezőt használ. A szükséges biztonsági szinttől függően akár egy fiók is használható olyan MFA, amelynek megnyitásához négy tényezőre van szükség.

Hogyan működik az MFA?

A többtényezős hitelesítéshez a felhasználóknak többszörös megerősítéssel kell igazolniuk személyazonosságukat. A bejelentkezés gyakran tartalmaz egy többlépcsős folyamatot a tulajdonos és a jelszó ellenőrzésére.

A többtényezős hitelesítési folyamat lépései a következők:

1. lépés: Regisztráció

Ebben a lépésben a felhasználó létrehoz egy fiókot felhasználónévvel és jelszóval. Az egyedi, egyedi felhasználónév és jelszó segít azonosítani őket és megvédeni a magánéletüket.

Pro tipp:
Bár az MFA többrétegű védelmet nyújt, erős jelszó létrehozásával megakadályozhatja, hogy rossz szándékú emberek hozzáférjenek fiókjához. A kevésbé nyilvánvaló jelszavak megóvhatják digitális eszközeit a kompromittálódástól.

2. lépés: Hitelesítés

Az MFA felkéri a felhasználót, hogy adja meg felhasználónevét és jelszavát. Miután a rendszer ellenőrizte a kezdeti tényezőt, kérni fogja a második tényező típusát.

3. lépés: Reakció

Ez az utolsó lépés befejezi a hitelesítési folyamatot. A rendszer az utolsó tényező ellenőrzése és elfogadása után ad hozzáférést a felhasználónak.

Ennek a folyamatnak a szemléltetéséhez képzelje el, hogy bejelentkezik a közösségi média alkalmazásba. A bejelentkezés akkor kezdődik, amikor az alkalmazás kéri a felhasználónevét és jelszavát. Ezt követően folytatja a hitelesítési folyamat egy másik rétegét. Az alkalmazás megkéri, hogy írja be a mobiltelefonszámára vagy e-mail címére küldött ellenőrző kódot.

Ez a módszer nehézkes lehet, de jobban védi közösségi média fiókját, mint egy egyszerű jelszó. Végső soron előnyös, ha fiókja vagy rendszere felett több biztonsági halmaz van, mivel ez megakadályozhatja a nem kívánt hozzáférést, sőt a kibertámadásokat is.

Az MFA-ban szerepet játszó tényezők

Az MFA több hitelesítési pontja különböző tényezőket tartalmaz, amelyeket csak a legális felhasználó ismer. Mint említettük, a hagyományos felhasználónév és jelszó mellett egy másik ellenőrzési réteg is megtörténik. Ezek általában jelszó nélküli hitelesítés formájában jelentkeznek.

Ezek a hitelesítési tényezők öt típusba sorolhatók:

1. Tudásfaktor

\"A

Ez a tényező különböző jelszavakat, PIN kódokat és különféle biztonsági kérdésekre adott válaszokat foglal magában. Azt használja fel, amit a felhasználó tud a személyazonosság igazolására.

2. Inherence Factor

\"Az inherencia-tényező magában foglalja a biometriát, a valami-amit vagy\"

Ez a faktortípus a személy fizikai tulajdonságait használja. Ha ujjlenyomat-tesztet hajtott végre a telefonján, akkor az eszköz a hitelesítési folyamat egy velejáró tényezőjét használta.

Az ujjlenyomatokon kívül ez a tényező magában foglal mindent, ami a biometrikus adatokkal jár. Néhány példa:

  • Hang
  • Retina tesztek
  • Arcfelismerés

3. Helyi tényező

\"A

A helytényező adatpontokat használ, és a háttérben fut a következő helyinformációk előállításához:

  • GPS koordináták
  • Eszköz felismerés
  • Hálózati paraméterek

Ha a felhasználó aktuális tartózkodási helye nem egyezik a kijelölt engedélyezési listán szereplő adatokkal, a rendszer blokkolja a felhasználót.

📝 Jegyzet:
Ez a fajta hitelesítés szakértelmet és fejlett szoftvert igényel. Ezért ez a legjobb olyan vállalatok számára, amelyek elegendő munkaerővel és erőforrással rendelkeznek.

4. Birtoklási tényező

\"A

Ez a faktortípus egy olyan fizikai objektumot használ, amellyel a felhasználó jelenleg rendelkezik. Ezekkel az objektumokkal a személy biztonságossá teheti a hitelesítési folyamat egy részét.

Példák a birtoklási tényezőkre:

  • Intelligens kártyák
  • Mobil eszközök
  • Fizikai tokenek

A mobileszközök a leggyakoribb birtoklási tényezők, mivel a legtöbb felhasználó számára elérhetőek. Valójában 2020-ban 3,5 milliárd okostelefon-felhasználó él világszerte.

5. Időtényező

\"A

Az Időtényező ablakrést használ a folyamathoz. Ilyen például az OTP. Időalapú OTP-k esetén a felhasználónak várnia kell néhány másodpercet, hogy megkapja az ideiglenes kódot, és bevigye a rendszerbe. Ez a módszer általában rövid, és gyakran használják a 2FA-ban.

💡 Tudtad?
A SecureAuth egy kis felmérése szerint a cégek mindössze 38%-a használja az OTP-t annak ellenére, hogy képes csökkenteni az automatizált támadásokat.

A faktortípusok sokfélesége biztonságosabbá teszi a hitelesítést. Ugyanazok a jelszavak használata növeli annak esélyét, hogy fekete kalapos hackerek megszerezzék azokat. A többszörös hitelesítési folyamatok azonban nagyobb súrlódást és nagyobb nehézségi fokú behatolást okoznak.

Az MFA típusai

Az MFA végrehajtásának számos módja van az érintett tényezők alapján:

1. SMS token hitelesítés

Ez az egyszerű ellenőrzés egy PIN-kódot tartalmazó SMS-ből áll, amely egy egyszeri jelszó (OTP).

Ez az MFA-típus egy kiegészítő biztonsági funkció a hagyományos felhasználónév-jelszó ellenőrzéshez. Az SMS-en keresztüli OTP-t általában olyan cégeknél alkalmazzák, amelyek fogyasztói gyakran használnak mobileszközöket.

2. E-mail kód

Ez a módszer olyan, mint az SMS-token hitelesítés, de a PIN-kód e-mailben kerül elküldésre.

Ezzel nincs szükség mobileszközre. Jelenlegi e-mail címe elegendő az ellenőrzési folyamat befejezéséhez, és elérheti számítógépen vagy bármilyen kompatibilis eszközön keresztül.

3. Biometrikus hitelesítés

Egyes okostelefonok arc- és ujjlenyomat-felismerő funkcióval rendelkeznek. Ez a fajta hitelesítés kevesebb időt vesz igénybe, mint a PIN-kód beírása vagy az OTP lekérése.

4. Fizikai kulcs

A virtuális hitelesítési folyamat helyett az ilyen típusú MFA egy kézben tartható fizikai kulcsot használ. A felhasználók beillesztik ezt a kulcsot az eszközbe, hogy hozzáférjenek a rendszerhez.

\"Fizikai

A vállalatok többnyire fizikai kulcsokat használnak a nagy értékű felhasználók számára. Ez azért van, mert ez az egyik legjobb eszköz a banki, biztosítási és egyéb pénzügyi információk biztonságban tartásához.

5. Szoftver token hitelesítés

Ha a felhasználó hozzáférést igényel egy fiókhoz, egy token-alapú szoftver telepítve van az eszközére. Maga az eszköz lesz a token, és ellenőrzi a felhasználó személyazonosságát. A szoftver értesíti a felhasználót minden bejelentkezési kísérletről, hogy segítsen megelőzni a rosszindulatú tevékenységeket.

Az MFA használatának előnyei

Az MFA egyszerűbb bejelentkezést tesz lehetővé a felhasználók számára. A technológia lehetővé teszi a passzív módszerek, például a biometrikus adatok gyors bejelentkezését. Azonban a biztonság javítása az, ahol az MFA a legjobb.

Évről évre nő a kiberbűnözés aránya. A digitális támadások miatt csak az Egyesült Királyságban a kiberbűnözés áldozatainak száma 2022-ben elérte a 4783 milliót. Szerencsére az MFA segíthet a szervezeteknek és egyéneknek önmaguk védelmében. A Microsoft szerint Az MFA a kibertámadások 99%-át képes blokkolni. Ez megmutatja, hogy az MFA hogyan csökkentheti az esetleges adatszivárgást és beszivárgást.

Ezenkívül az MFA javíthatja a felhasználók vállalatokba vetett bizalmát. A felhasználók általában értékelik azt a kezdeményezést, hogy adataik védelme érdekében biztonsági rétegeket adnak hozzá.

👍 Hasznos cikk:
Ha többet szeretne megtudni a többtényezős hitelesítésről, a Techjury ebben a cikkben részletesen tárgyalta: 2FA kontra MFA.

Becsomagolás

Manapság az adatok védelme prioritás, és az MFA használata nagyszerű előnyt jelent. Az MFA különböző módszereinek megismerése segíthet megérteni, melyik felel meg biztonsági igényeinek. Ez az összetett és többrétegű folyamat megakadályozza, hogy hackerek hozzáférjenek digitális eszközeihez, így Ön biztonságban maradhat az interneten.

GYIK

  1. Melyik MFA a legbiztonságosabb?

    Az adathalászat-ellenálló MFA a legbiztonságosabb típus. Példa erre egy hardver alapú biztonsági kulcs.

  2. Hogyan lehet feltörni az MFA-t?

    Az MFA feltörhető szociális manipulációval, beleegyező adathalászattal, nyers erővel, SIM-kártyákkal stb.

  3. 100%-ban biztonságos az MFA?

    Az MFA-t tartják a leghatékonyabb módszernek az adatszivárgások és támadások megelőzésére. Kiegészítő biztonságként létfontosságú szerepet játszik. Azonban nem tudja garantálni az összes fenyegetés megszüntetését.

A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.