A Google elmagyarázza, hogyan kell mérni a kumulatív elrendezéseltolást (CLS).

Peter

A Google Web Performance Developer Advocate, Barry Pollard tisztázta, hogyan kell mérni a kumulatív elrendezéseltolást (CLS).

A CLS számszerűsíti, hogy mekkora váratlan elrendezési eltolódás történik, amikor egy személy böngészi az Ön webhelyét.

Ez a mérőszám fontos a keresőoptimalizálás szempontjából, mivel ez a Google egyik alapvető webes eleme. Az alacsony CLS-pontszámú oldalak stabilabb élményt nyújtanak, ami potenciálisan jobb keresési láthatóságot eredményezhet.

Hogyan mérik? Pollard ezzel a kérdéssel foglalkozott egy szálban az X-en.

A CLS mérés megértése

Pollard azzal kezdte, hogy elmagyarázta a CLS-mérés természetét:

„A CLS egység nélküli, ellentétben az LCP-vel és az INP-vel, amelyeket másodpercben/ezredmásodpercben mérnek.”

Tovább pontosította:

„Minden elrendezési eltolódást úgy számítanak ki, hogy két százalékot vagy törtet összeszoroznak: Mi mozdult el (ütési tört) Mennyit mozdult (távolság törtrésze).”

Ez a számítási módszer segít számszerűsíteni az elrendezési eltolódások súlyosságát.

Ahogy Pollard elmagyarázta:

„Az egész nézetablak egészen lefelé mozog – ez rosszabb, mintha a nézetablak fele egészen lefelé mozogna. Az egész nézet egy kicsit lefelé mozdul? Ez nem olyan rossz, mert az egész nézeti ablak nagyon lefelé mozdul.”

Rosszabb forgatókönyv

Pollard leírta a legrosszabb forgatókönyvet egyetlen elrendezésváltás esetén:

„A maximális eltolási eltolás az, ha a nézetablak 100%-a (ütési hányad = 1,0) egy teljes nézetablakkal lejjebb kerül (távolságtört = 1,0).

Ez 1,0-s elrendezési eltolási pontszámot ad, és alapvetően a legrosszabb váltástípus.

Ugyanakkor emlékeztet bennünket a CLS kumulatív természetére:

„A CLS a kumulatív elrendezéseltolás, és ez az első szó (halmozott) számít. Minden egyes váltást, amely rövid időn belül (maximum 5 másodperc) történik, összesítjük, és összegezzük őket, hogy megkapjuk a CLS-pontszámot.”

Pollard elmagyarázta az 5 másodperces mérési ablak mögött meghúzódó érvelést:

„Eredetileg az ÖSSZES műszakot összesítettük, de ez nem igazán mérte az UX-t – különösen a sokáig megnyitott oldalak esetében (gondoljunk csak a SPA-kra vagy az e-mailekre). Az összes műszak mérése azt jelentette, ha elegendő időt adunk, még a legjobb oldalak is kudarcot vallanak!”

Megjegyezte az elméleti maximális CLS-pontszámot is:

„Mivel minden elem csak akkor tud eltolódni, ha egy képkocka meg van rajzolva, és 5 másodperces korlátunk van, és a legtöbb eszköz 60 képkocka/mp-sel működik, ez a CLS elméleti felső határa 5 mp * 60 fps * 1,0 maximális eltolás = 300.”

A CLS-pontszámok értelmezése

Pollard a CLS-pontszámok értelmezésével foglalkozott:

„… segít, ha a CLS-t a mozgás százalékának tekintjük. A jó 0,1-es küszöb azt jelenti, hogy az oldal 10%-kal mozdult el – ami azt jelentheti, hogy az egész oldal 10%-kal, vagy az oldal fele 20%-kal mozdult el, vagy sok kis mozgás egyenértékű ezek bármelyikével.”

A konkrét küszöbértékekkel kapcsolatban Pollard kifejtette:

„Tehát miért a 0,1 „jó” és a 0,25 „rossz”? Ez itt úgy van elmagyarázva, hogy az a kombináció, amit szeretnénk (CLS = 0!) és mi az elérhető… 0,05 volt a mediánnál ténylegesen elérhető, de sok helyen nem így lenne, ezért valamivel magasabbra ment.”

Miért számít ez?

A Pollard betekintést nyújt a webfejlesztők és SEO szakemberek számára a CLS-re való mérés és optimalizálás világosabb megértéséhez.

A CLS használata során tartsa szem előtt a következő pontokat:

  • A CLS egység nélküli, és az ütközési és távolsági törtekből számítják ki.
  • Ez kumulatív, 5 másodperces ablakon keresztül méri az eltolódásokat.
  • A „jó” 0,1-es küszöb nagyjából a nézetablak mozgásának 10%-át jelenti.
  • A CLS-pontszámok meghaladhatják az 1,0-t, ha több műszak összeadódik.
  • A küszöbértékek (0,1 a „jó”, 0,25 a „rossz”) egyensúlyban tartják az ideális teljesítményt az elérhető célokkal.

Ezzel a betekintéssel módosíthatja a Google küszöbértékét.


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.