John Mueller, a Google munkatársa válaszolt arra a kérdésre, hogy egy általános felső szintű domain (gTLD) kulcsszóval kínál-e bármilyen SEO-előnyt. Válasza egy adott kulcsszó TLD-jére vonatkozott, de a téma tágabb kérdéseket tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a Google hogyan értékeli a TLD-ket általában.
Általános legfelső szintű domainek (gTLD-k)
A gTLD-k olyan domainek, amelyeknek témája egy témához vagy célhoz kapcsolódik. A leggyakrabban ismert .com (általában kereskedelmi célokra használt) és .org (jellemzően non-profit szervezetek számára használják).
Az egyedi kulcsszó alapú gTLD-k elérhetősége 2013-ban robbanásszerűen megnőtt. Jelenleg több száz gTLD létezik, amelyekkel egy webhely feljegyzi magát és kitűnhet belőle.
Van SEO érték a gTLD-kben?
A kérdést feltevő személy a Redditen azt szerette volna tudni, hogy van-e SEO-értéke a .music gTLD regisztrálásának. A kívánt domain név normál .com verziója nem volt elérhető, de a .music verzió igen.
A kérdésük a következő volt:
„Észrevette, hogy elérhetők a .music domainek, és kíváncsi, hogy releváns-e, növekszik-e stb, vagy egyáltalán nem törődik vele az iparág? Mindenképpen érdemes lefoglalni a tiédet, csak nehogy valaki másnak birtokolhassa, hátha lesz belőle valami?”
Hasznosak a gTLD-k SEO célokra?
A Google John Mueller válaszát arra korlátozta, hogy a gTLD-k kínálnak-e SEO értéket, és a válasza nem volt.
Azt válaszolta:
„A .music domain használatából semmiféle SEO előny nem származik.”
A SEO-val kapcsolatban az a vicces, hogy a Google relevancia-standardja az embereken alapul, míg a keresőoptimalizálók a Google által relevánsnak tartott szempontok szerint gondolkodnak a relevanciáról.
Ez óriási szakadást hoz létre az egyik oldalon a keresőoptimalizálók között, akik kulcsszavakra optimalizált webhelyeket hoznak létre a Google számára, miközben a Google maga a felhasználói viselkedési jelek milliárdjait elemzi, mivel a keresési eredményeket emberekre optimalizálja.
Optimalizálás emberek számára gTLD-kkel
A SEO-val az a helyzet, hogy keresőoptimalizálás. A weben való kalandozás során könnyen elfelejthetjük, hogy minden webhelyet az emberekre is optimalizálni kell. Eltekintve a spam jellegű TLD-ktől, amelyek problémát okozhatnak a SEO számára, a TLD kiválasztása nem fontos a keresőoptimalizálás szempontjából, de az emberi optimalizálás szempontjából fontos lehet.
Az emberekre való optimalizálás jó ötlet, mivel a keresőmotorokkal és webhelyekkel folytatott emberi interakciók által generált jelek olyan jeleket generálnak, amelyeket a Google nagymértékben használ fel, hogy jobban megértse, mit értenek a felhasználók a lekérdezéseik alatt, és milyen webhelyeket várnak el ezekre a lekérdezésekre. Egyes felhasználók által generált jelek, például a márkanév alapján történő keresés, jelezhetik a Google-nak, hogy egy adott márka népszerű, és egy adott szolgáltatáshoz, termékhez vagy kulcsszókifejezéshez kapcsolódik (olvassa el a Google márkás keresésre vonatkozó szabadalmát).
Visszatérve az emberek számára történő optimalizáláshoz, ha egy adott gTLD olyan dolog, amelyet az emberek egy márkához, termékhez vagy szolgáltatáshoz társítanak, akkor ott van valami, ami hasznos lehet egy webhely vonzóvá tételében a felhasználók számára.
Korábban kísérleteztem különféle gTLD-kkel, és azt tapasztaltam, hogy könnyebben tudtam linkeket létrehozni .org tartományokhoz, mint a .com vagy .net verziókhoz. Ez egy példa arra, hogy a gTLD hogyan optimalizálható az emberek számára, és hogyan vezethet sikerhez.
Felfedeztem, hogy a nyíltan kereskedelmi partnerwebhelyek .org domaineken jól rangsoroltak és jól konvertáltak. Azért nem rangsoroltak, mert .org-ok voltak. A webhelyek az első helyen szerepeltek, mert az emberek jól reagáltak azokra a webhelyekre, amelyeket ezzel a gTLD-vel hoztam létre. Könnyebb volt például linkeket építeni hozzájuk. Nincs kétségem afelől, hogy az emberek egy kicsit jobban bíztak a társult webhelyeimben, mert azokat .org domaineken hozták létre.
Az emberekre való optimalizálás a konverzióoptimalizálás. Nagyon fontos.
Optimalizálás emberek számára kulcsszó alapú gTLD-kkel
Nem játszadoztam a kulcsszavas gTLD-kkel, de gyanítom, hogy amit a .org domainekkel tapasztaltam, az megtörténhet egy kulcsszóalapú gTLD-vel is, mivel egy értelmes gTLD pozitív érzéseket vagy relevanciát közvetíthet az emberek felé. Nevezhetjük márkaépítésnek, de szerintem a „branding” szó túl elvont. Jobban szeretem az emberekre optimalizálni kifejezést, mert végül is erről szól a márkaépítés.
Talán itt az ideje, hogy lemondjunk a bla,bla,bla-ingről a márkaépítésről, és elkezdjünk beszélni az emberekre való optimalizálásról. Ha ez a személy az emberi optimalizálás szemszögéből vizsgálta volna a kérdést, talán maga is meg tudta volna válaszolni a kérdést.
Amikor a keresőoptimalizálók a relevanciáról beszélnek, úgy tűnik, általában arra utalnak, hogy valami mennyire releváns a Google számára. A .music gTLD-vel kapcsolatos kérdést feltevő személy a Google szempontjából fontosnak tartotta a legfontosabbat, és lehet, hogy ezért olvassa ezt a cikket.
A fenébe is, a keresőmotorok szempontjából a relevancia az, amiről az „entitás” optimalizálására szolgáló kézlengetés szól, igaz? A keresőmotorok szempontjából relevánsnak való összpontosítás korlátozott módja a siker hajszának. Például feltörtem a kódot a .org tartományokkal úgy, hogy az emberekre összpontosítottam.
Egy bizonyos ponton, ha sikeres akar lenni az interneten, hasznos lehet egy lépést hátralépni, és jobban elgondolkodni azon, hogy a tartalom, a színek és a gTLD-k mennyire relevánsak az emberek számára, és felfedezheti, hogy az emberek számára való relevánsság könnyebbé teszi a keresőmotorok számára relevánsnak lenni.
