A WordPress 2003-as bevezetése óta a tartalomkezelő rendszerek (CMS) piacának meghatározó részesedése.
A W3Techs szerint a népszerű platform jelenleg 62,2%-os piaci részesedéssel rendelkezik, amely a legelismertebb és legmegbízhatóbb adatforrást kínálja. Az elmúlt két évben azonban a WordPress első alkalommal tapasztalta, hogy piaci részesedése csökkenni kezdett.
Ebből a jelentésből megtudhatja, mekkora a CMS-piac, hogyan fejlődött az elmúlt évtizedben, hogyan viszonyulnak egymáshoz a különböző tartalomkezelő rendszerek, és miért számít ez a SEO területén dolgozók számára.
Mekkora a CMS piac?
A W3Techs szerint a webhelyek 70,2%-a rendelkezik CMS-sel, a Netcraft pedig 1,13 milliárd élő webhelyről számol be.
Ebből azt feltételezhetjük, hogy a tartalomkezelő rendszerek piacának jelenlegi mérete megközelítőleg 793 millió weboldal.
A 10 legjobb CMS piaci részesedés szerint (globálisan)
CMS (2024. novemberi állapot) | Elindult | Írja be | Piaci részesedés | Használat | |
---|---|---|---|---|---|
Nincs CMS | 29,8% | ||||
1 | WordPress | 2003 | Nyílt forráskódú | 62,2% | 43,7% |
2 | Shopify | 2006 | SaaS | 6,6% | 4,6% |
3 | Wix | 2006 | SaaS | 4,5% | 3,2% |
4 | Squarespace | 2004 | SaaS | 3,1% | 2,2% |
5 | Joomla | 2005 | Nyílt forráskódú | 2,3% | 1,6% |
6 | Drupal | 2001 | Nyílt forráskódú | 1,3% | 0,9% |
7 | Adobe Systems (Adobe Experience Manager) | 2013 | Nyílt forráskódú | 1,2% | 0,9% |
8 | Webflow | 2013 | SaaS | 1,1% | 0,8% |
9 | PrestaShop | 2008 | Nyílt forráskódú | 1,0% | 0,7% |
10 | Google Systems (Google Webhelyek) | 2008 | Online alkalmazás | 0,9% | 0,6% |
A W3Techs adatai, 2024. november
Mi a legszélesebb körben használt CMS?
*A grafikonok el vannak különítve a WordPress piaci részesedésének dominanciája miatt.
- A WordPress piaci részesedése közel 5%-kal csökkent az elmúlt két évben. Ez valószínűleg folytatódhat az idén tapasztalt problémákkal.
- A Shopify piaci részesedése 2023-ban csaknem 14%-ot esett vissza, de idén felpattant, és némi teret nyert.
- A Wix piaci részesedése felfelé ível, az összes webhely alig több mint 3%-a használja a platformját. Ez a márkaépítéssel kapcsolatos munkájuknak tudható be.
- A Joomla és a Drupal az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat, míg a Duda egyre nagyobb lendületet kap, ami annak tudható be, hogy az influencereket a webináriumaikhoz felhasználják.
A WordPress szinte 2003-as indulása óta birtokolja a domináns piaci részesedést.
2013 és 2022 között erőteljes, 148%-os növekedést ért el. A WordPress 2022 januárjában elérte a 65,2%-os piaci részesedést, de az elmúlt két évben közel 5%-os zsugorodásnak indult.
2023 és 2024 között:
- A CMS rendszerrel nem rendelkező webhelyek közel 8%-kal csökkentek.
- A WordPress-t használó webhelyek száma valamivel több mint 1%-kal nőtt.
WordPress vs. Joomla vs. Drupal piaci részesedés
- 2023 óta a Joomla közel 15%-kal csökkentette piaci részesedését.
- 2023 óta a Drupal közel 28%-kal csökkentette piaci részesedését.
2013-ban a Joomla és a Drupal a CMS-piac 15,9%-át birtokolta, de 3,6%-ra esett vissza.
Ez a csökkenés azt eredményezte, hogy a 2. és 3. pozícióról az 5. és a 6. pozícióra esett vissza, miközben a Wix és a Squarespace felemelkedett, és végül 2022-ben felváltotta őket.
Ez eléggé visszaesés a Joomla esetében, amely lehet, hogy nem rendelkezett akkora piaci részesedéssel, mint a WordPress, de 2008-ig nagyobb volt a keresési érdeklődés a Google Trends szerint.
Miért hanyatlottak annyira ezek a népszerű tartalomkezelő rendszerek?
Valószínűleg ez annak köszönhető, hogy a harmadik féltől származó WordPress-támogatás erősödött a beépülő modulokkal és témákkal, így sokkal könnyebben elérhető.
A webhely-készítők, például a Wix és a Squarespace növekedése azt jelzi, hogy a kisvállalkozások egyszerűbb menedzselt megoldást szeretnének. És alulról kezdték el harapni a piaci részesedést.
Weboldalépítők piaci részesedése: Wix vs. Squarespace
- A Wix 18,4%-kal nőtt idén, januártól novemberig.
- A Squarespace 3,3%-kal nőtt idén januártól novemberig.
Ha a weboldal készítőket nézzük, növekedésük erősen jelzi, hogy a piac merre haladhat a jövőben.
2023 és 2024 között:
- A Shopify 15,8%-kal nőtt.
- A Wix 25%-kal nőtt.
- A Squarespace 3,3%-kal nőtt.
Ha összehasonlítjuk a WordPress elmúlt évi 5%-os visszaesését a többi játékoséval, fel kell tennünk a kérdést, hogy miért történik ez?
A SaaS webkészítők, például a Wix és a Squarespace nem igényelnek kódolási ismereteket, és olyan hosztolt webhelyet kínálnak, amely elérhetőbbé teszi a kisvállalkozások számára, hogy gyorsan megjelenhessenek az interneten.
Nincs szükség tárhelyszolgáltatás megszervezésére, webhely telepítésére és saját e-mail beállítására. Egy webkészítő gondosan elvégzi mindezt Ön helyett.
A WordPress használata nem bonyolult platform, de bizonyos kódolási ismereteket és a webhelyek felépítésének megértését igényli.
Másrészt a webhelykészítő sokkal könnyebb utat jelent a piacra jutáshoz, anélkül, hogy meg kellene értenie, mi történik a háttérben.
Vegyük figyelembe, hogy a világjárvány idején a lakosság nagy része otthonról dolgozott, ami nagyobb érdeklődést és figyelemfelkeltést váltott ki az iránt, hogy az online lét miként jelenthet bevételi forrást.
Elementor
Az Elementor egy WordPress-alapú webhelykészítő, amelynek piaci részesedése 16,5%, és az összes webhely 11,6%-a használja.
Ezenkívül lényegesen nagyobb piaci részesedéssel rendelkezik, mint a Wix és a Squarespace együttvéve.
Mivel azonban ez egy harmadik féltől származó beépülő modul, nem pedig CMS, nem szerepel a fenti 10 legjobb CMS között.
Ha összehasonlítjuk a forgalom mennyiségét a CMS-ek számával, akkor azt láthatjuk, hogy a WordPress az arany szakaszban van, felfelé és jobbra, egyértelműen a nagyobb forgalmú oldalak kedvence.
A Joomla a kevesebb telepítés, de több nagy forgalmú webhely résébe illeszkedik, ami azt jelzi, hogy több professzionális webhely használja.
A Squarespace és a Wix balra és lefelé találhatók, kiemelve, hogy kevesebb, kisebb forgalmú webhelyre vannak telepítve.
Ez erős jele annak, hogy inkább a kis webhelyek és a kisvállalkozások használják őket.
Az Elementor áthidalja a kettő közötti szakadékot, és súlya a WordPress piaci részesedésének megfelelő, de a kisebb forgalmú webhelyek használják.
Egyre nő az étvágy a drag-and-drop, plug-and-play megoldások iránt, amelyek bárki számára elérhetővé teszik a webes jelenlétet. Ez a tere a figyelésre.
E-kereskedelmi CMS piaci részesedés: WooCommerce vs. Shopify
- A WooCommerce piaci részesedése 13,1%.
- A Shopify piaci részesedése 6,6%.
Az e-kereskedelmi CMS-terület a webhelykészítőkéhez hasonló mintát visszhangoz.
Technikailag a WooCommerce nem egy önálló CMS, hanem egy WordPress beépülő modul – éppen ezért nem jelenik meg a Top 10 CMS adattáblázatban.
Ez azonban elengedhetetlen az e-kereskedelmi térhez, ezért érdemes megfontolni és megemlíteni.
Az összes létező webhely 9,2%-a WooCommerce-t használ.
Az eloszlást nézve egyértelmű mintázatot láthatunk. Más e-kereskedelmi CMS-platformokhoz képest a WooCommere domináns.
Nagyobb piaci részesedéssel rendelkezik, mint versenytársai együttvéve: Magento + OpenCart + PrestaShop + Shopify = 8,8%-os piaci részesedés.
A kisebb webhelyek előnyben részesíthetik a WooCommerce-et, de a WordPress platform súlya megvan a piacra jutásban, és ezért több telepítést igényel – hasonlóan az Elementorhoz.
A Shopify nagyobb piaci részesedéssel rendelkezik, de a forgalom szintje hasonló a WordPresséhez.
A Shopify növekedést ért el a járvány alatt, 2020 és 2021 között 52,9%-kal, majd 2021 és 2022 között 26,9%-kal – ez sokkal nagyobb, mint bármely más platformon. Ezt követően 2023-ban visszahúzódott, de 2024-ben visszaállt a 2022-es piaci részesedésre.
Miért számít a CMS piaci részesedése valakinek, aki SEO-ban dolgozik?
A WordPress megőrzi dominanciáját a CMS-piacon, de a webhely-készítők, mint például a Wix, a Squarespace és a Shopify egyre növekszik, jelezve, hol van a piac növekedése, különösen a kisvállalkozások számára.
Ha egyre több kisvállalkozás tér át webhely-készítőre, versenyelőnyt jelenthet ezen platformok korlátainak és bonyolultságának megértése a SEO számára.
A Shopify az összes webhely 4,6%-án van telepítve (nem csak a CMS-sel rendelkező webhelyeken), ami összesen 51,98 millió webhely potenciális piaca.
Növekvő piaci részesedésük miatt a Shopify SEO-ra szakosodás stratégiai lépés lehet egy SEO szakember számára.
Hasonlóképpen, a Wix-re és a Squarespace-re szakosodás egy módja annak, hogy megkülönböztesd magad a versenytársaktól.
Lehet, hogy a WordPress jelenleg domináns, de ez azt is jelenti, hogy sokan mások is szolgálják az adott CMS-t.
A szűkebb CMS-hez való igazodás stratégiai lépés lehet az új ügyféllehetőségek érdekében.
További források:
A W3Techstől gyűjtött összes adat, 2024. november, hacsak nincs másképp jelezve.
A W3Tech az Alexa top 10 millióból és a Tranco 1 millióból veszi az adatait. A tartalom nélküli vagy ismétlődő webhelyek nem tartoznak ide. Az adatforrás korlátai azt jelentik, hogy a tárolt Tumblr és WordPress.com webhelyek nem tartoznak bele, mivel az adatgyűjtés nem számolja az aldomaineket egynél több webhelynek.