A Google Chrome gyűjti a webhely-elköteleződési mutatókat, és a Chromium-projekt dokumentációja pontosan elmagyarázza, mik ezek, és hogyan használják őket.
Webhely-elköteleződési mutatók
A Site Engagement Metrics dokumentációja megosztja, hogy ha a következőket írja be a böngésző címsorába, akkor megjelennek a mutatók:
chrome://site-engagement/
Megjelenik a böngésző által felkeresett webhelyek listája, valamint a webhely-elköteleződési mutatók.
Webhely-elköteleződési mutatók
A Site Engagement Metrics dokumentációja elmagyarázza, hogy a mérőszámok a felhasználók webhely iránti elköteleződését mérik, és az elsődleges tényező az aktívan eltöltött idő. Példákat kínál egyéb jelekre is, amelyek hozzájárulhatnak a méréshez.
Ezt írja a dokumentáció:
„A Site Engagement Service információt nyújt arról, hogy a felhasználó mennyire elköteleződése a webhely iránt. Az elsődleges jel a felhasználó által a webhelyen eltöltött aktív idő mennyisége, de számos egyéb jel is beépíthető (pl. hogy egy webhely felkerül-e a kezdőképernyőre).
A Chrome Site Engagement Score következő tulajdonságaival is rendelkezik:
- Az eredmény duplája 0-100. A tartomány legmagasabb száma azt a webhelyet jelöli, amellyel a felhasználó intenzíven foglalkozik, a legalacsonyabb szám pedig a nulla elköteleződést.
- A pontszámok eredete szerint vannak kulcsolva.
- A webhelyen végzett tevékenység növeli a pontszámot, egészen napi maximum értékig.
- Egy ideig tartó inaktivitás után a pontszám csökkenni kezd.
Mire használják a Chrome webhely-elköteleződési pontszámait?
A Google átlátható a Chrome Site Engagement mutatóival kapcsolatban, mivel a Chromium Project nyílt forráskódú. A dokumentáció egyértelműen felvázolja, hogy melyek a webhely elköteleződési mutatói, milyen jeleket használnak, hogyan számítják ki őket, és milyen célokat szolgálnak. Funkciójukat vagy felhasználásukat illetően nincs kétség. Mindez részletesen le van írva.
A webhely-elköteleződési pontszámoknak három fő felhasználási területe van, és mindhárom kifejezetten a Chromium-alapú böngészők felhasználói élményének javítására szolgál.
A webhely-elköteleződési mutatókat a böngésző belsőleg a következő három célra használja:
- Erőforrások rangsorolása: Rendeljen olyan erőforrásokat, mint a tárhely vagy a háttérben történő szinkronizálás a nagyobb elkötelezettségű webhelyekhez.
- Funkciók engedélyezése: Határozzon meg küszöbértékeket bizonyos böngészőfunkciók (pl. alkalmazásszalaghirdetések, automatikus lejátszás) engedélyezéséhez.
- Webhelyek rendezése: Listák rendezése, például az Új lap oldal leggyakrabban használt webhelyei, vagy hogy mely lapokat kell elvetni, ha kevés a memória, az elkötelezettségi szint alapján.
A dokumentáció szerint az elkötelezettségi pontszámokat kifejezetten a fenti három felhasználási esetre tervezték.
Az erőforrások rangsorolása
A Google dokumentációja elmagyarázza, hogy a Chrome az erőforrásokat (például tárhelyet) a webhelyek elköteleződési szintje alapján osztja ki a webhelyeknek. A magasabb felhasználói elköteleződési pontszámmal rendelkező webhelyek nagyobb részt kapnak ezekből az erőforrásokból a böngészőn belül. A cél az, hogy a böngésző előnyben részesítse a fontosabb vagy a felhasználó által gyakran használt webhelyeket.
Ezt írja a dokumentáció:
„Az erőforrások kiosztása a webhely teljes elköteleződésének aránya alapján (pl. tárhely, háttérszinkronizálás)”
Elvihető: A webhely elköteleződési pontszámának egyik oka az erőforrások prioritása a böngésző felhasználói élményének javítása érdekében.
Az elköteleződési mérőszámok szerepe a funkciók engedélyezésében
A dokumentáció ezen része elmagyarázza, hogy a Chromium webhely-elköteleződési pontszámokat használ annak meghatározására, hogy bizonyos böngészőfunkciók engedélyezve vannak-e egy webhelyen. Példák a funkciókra az alkalmazásszalaghirdetések és a videók automatikus lejátszása.
A webhely elköteleződési mutatói annak meghatározására szolgálnak, hogy engedélyezik-e a videók automatikus lejátszását egy adott webhelyen, ha a webhely egy meghatározott elköteleződési küszöb felett van. Ez javítja a felhasználói élményt azáltal, hogy megakadályozza a bosszantó automatikus videolejátszást az alacsony elköteleződési pontszámmal rendelkező webhelyeken.
Ezt írja a dokumentáció:
„Elköteleződés határpontjainak beállítása funkciókhoz (pl. alkalmazás szalaghirdetés, videó automatikus lejátszása, window.alert())”
Elvihető: A webhely elköteleződési mutatói szerepet játszanak annak meghatározásában, hogy bizonyos funkciók, például az automatikus videólejátszás engedélyezve vannak-e. Ennek a mutatónak a célja a böngésző felhasználói élményének javítása.
Webhelyek rendezése
A dokumentum kifejezetten kimondja, hogy a webhely-elköteleződési pontszámokat a webhelyek rangsorolására használják olyan böngészőfunkciók tekintetében, mint a lapok elvetése (ha szűk a memória) vagy a leggyakrabban használt webhelyek listáinak létrehozása az Új lap oldalon (NTP).
„Webhelyek rendezése vagy rangsorolása elköteleződési sorrendben (pl. lapok elvetése, leggyakrabban használt lista az NTP-n)”
Elvihető: A webhelyek elköteleződés alapján történő rendezése biztosítja, hogy a felhasználó legfontosabb és leggyakrabban használt webhelyei prioritást kapjanak a böngészőben. Ezenkívül javítja a használhatóságot a lapkezelés és a gyors hozzáférés révén, hogy megfeleljen a felhasználói viselkedésnek és preferenciáknak.
Magánélet
Semmi sem utal arra, hogy a Google Keresés ezeket a webhely-elköteleződési mutatókat használja. A dokumentációban semmi sem említi vagy hallgatólagosan utal más célt a webhely elköteleződési mutatóira vonatkozóan, kivéve a Chrome böngésző és a Chromium-alapú eszközök, például a Chromebook felhasználói élményének és használhatóságának javítását.
Az elköteleződési pontszámok egy eszközre korlátozódnak. A pontszámokat nem osztják meg egyetlen felhasználó eszközei között.
A dokumentációban ez áll:
„A felhasználói elköteleződési pontszám nincs szinkronizálva, így az adott eszközön hozott döntések kizárólag a felhasználók azon az eszközön végzett tevékenysége alapján születnek.”
A felhasználói elköteleződési pontszámok tovább szigetelődnek, amikor a felhasználók inkognitómódban vannak:
„Inkognitó módban a webhely elköteleződését a rendszer az eredeti profilról másolja, majd hagyja, hogy önállóan csökkenjen és növekedjen. Nem lesz információáramlás az inkognitóprofilból az eredeti profilba. A böngésző leállításakor az inkognitóinformációk törlődnek.”
A felhasználói elköteleződési pontszámok törlődnek a böngészési előzmények törlésekor:
„Az elköteleződési pontszámokat a böngészési előzmények törlik.
Az eredet törlődik, amikor az előzményszolgáltatás törli az URL-eket, és ezt követően azt jelenti, hogy az eredethez tartozó URL-ek nulla maradtak az előzményekben.”
A webhely elköteleződési pontszáma idővel csökken, ha a felhasználó nem lép interakcióba a webhellyel. Ezt nevezik „csökkenésnek”, amikor a felhasználói elköteleződési pontszám időben csökken. Az elköteleződési pontszámokat a rendszer elfelejti, ami javítja a pontszámok relevanciáját és azt, hogy a böngésző hogyan optimalizálja magát a használhatóság és a felhasználói élmény érdekében.
A „nullára csökkenő” felhasználói elköteleződési pontszámok hatása az, hogy az URL-eket teljesen eltávolítják a böngészőből:
„Az URL-ek törlődnek, amikor a pontszámok nullára csökkennek.”
Elvihető: Mit tehet a Google ezekkel az adatokkal?
Érthető, hogy néhány ember, amikor megismertetik a Chrome webhely-elköteleződési mutatóival kapcsolatos tényeket, felteszik a kérdést: „Mi van, ha a Google használja?”
Kérdezi „mi van ha” hatékony módja az innovációnak és annak felfedezésének, hogyan lehet egy szolgáltatást vagy terméket javítani vagy feltalálni. Az üzleti döntések olyan spekulatív „mi lenne, ha” kérdésekre alapozása azonban, amelyek ellentmondanak a megállapított tényeknek, kontraproduktív.
Ezek a mutatók kizárólag a böngésző felhasználói élményének és használhatóságának javítását szolgálják, a pontszámok nincsenek szinkronizálva, és csak az eszközre korlátozódnak, a pontszámok inkognitómódban tovább különülnek el, és a pontszámok teljesen törlődnek, ha a felhasználók abbahagyják az interakciót egy webhelyen.
Ez azt jelenti, hogy a kérdés:Mi lenne, ha a Chrome megosztaná a webhely-elköteleződés jeleit a Google-lal?” nincs tényalapja. Ezeknek a jelzéseknek és dokumentált használati eseteiknek a célja teljesen átlátható, és jól érthető, hogy a böngésző használhatóságára korlátozódik.
Olvassa el a Chromium dokumentációját:
Fejlesztőknek > Tervezési dokumentumok > Site Engagement