Hogyan változtathatja meg a DOJ döntése a keresést

Peter

Egy mérföldkőnek számító trösztellenes ügyben az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma (DOJ) felvázolta a lehetséges jogorvoslati lehetőségeket a Google keresési és keresési hirdetési monopóliumának kezelésére.

Míg a „Google feltörése” egy népszerű címszó, a valóság ennél árnyaltabb.

Ez a cikk tisztázza a DOJ javaslatait, a Google válaszát, és azt, hogy mindez mit jelenthet a keresés jövője szempontjából.

A DOJ esete és a javasolt jogorvoslati lehetőségek

A DOJ érvelésének középpontjában a Google állítólagos visszaélése áll a keresésben és a keresési hirdetésekben elfoglalt pozíciójával.

A bíróság augusztusi döntése szerint a Google több mint egy évtizede illegálisan fenntartott monopóliumokat ezeken a területeken.

A DOJ javasolt jogorvoslati célja négy kulcsfontosságú terület kezelésére irányul:

1. Keresési eloszlás és bevételmegosztás

  • A Google kizárólagos keresési terjesztési ügyleteinek korlátozása vagy tiltása
  • Olyan bevételmegosztási megállapodások megszüntetése vagy módosítása, amelyek a partnereket a Google keresés használatára ösztönzik
  • Lehetséges választási képernyők megvalósítása, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy kiválasszák alapértelmezett keresőmotorjukat

2. Adatok felhalmozása és felhasználása

  • Megköveteli a Google-tól, hogy ossza meg keresési indexét, adatfolyamait és modelljeit a versenytársakkal
  • Megtiltja a Google-nak, hogy olyan adatokat használjon fel, amelyeket adatvédelmi aggályok miatt nem lehet megosztani
  • A riválisok előtt álló akadályok csökkentése a keresési adatok indexelése és megőrzése előtt

3. Keresési eredmények generálása és megjelenítése

  • A Google befolyásának kihasználása olyan feltörekvő területeken, mint az AI által támogatott keresés
  • Lehetővé teszi a webhelyek számára, hogy leiratkozhassanak a Google mesterséges intelligencia képzéséről vagy szolgáltatásairól
  • A webes tartalomhoz való méltányos hozzáférés biztosítása a rivális keresőmotorok számára

4. Reklám mértéke és bevételszerzés

  • Nagyobb verseny megteremtése a keresési hirdetésekben
  • Esetlegesen megköveteli a Google-tól, hogy a keresési eredményektől függetlenül licencelje vagy szindikálja hirdetési feedjét
  • A hirdetési aukciók és a bevételszerzés átláthatóságának növelése

Ami az adatmegosztást illeti. A DOJ beadványában ez áll:

„A felperesek olyan jogorvoslati lehetőségeket fontolgatnak, amelyek ellensúlyozzák ezt az előnyt és erősítik a versenyt azáltal, hogy többek között megkövetelik a Google-tól, hogy teljes egészében vagy API-n keresztül elérhetővé tegye (1) a Google kereséshez használt indexeket, adatokat, hírcsatornákat és modelleket, beleértve a azokat, amelyeket a mesterséges intelligencia által támogatott keresési funkciókban használnak, és (2) a Google keresési eredményeit, funkcióit és hirdetéseit, beleértve a mögöttes rangsorolási jeleket, különösen mobileszközökön.”

A Google válasza és aggodalmai

A Google hevesen ellenezte ezeket a javaslatokat, arra hivatkozva, hogy azok túlmutatnak az ügy keretein, és árthatnak az innovációnak és a felhasználói élménynek.

A cég legfontosabb pontjai a következők:

  • A javaslatok kockáztatják a felhasználók magánéletét és biztonságát az adatmegosztás kikényszerítésével
  • Az olyan termékek, mint a Chrome vagy az Android szétválasztása sok vállalkozást és fejlesztőt megzavarhat
  • A hirdetési piac változásai kevésbé értékessé tehetik az online hirdetéseket a megjelenítők és a kereskedők számára
  • A keresési promóció korlátozása súrlódásokat okozhat a felhasználókban, és kárt okozhat a Google partnereinek

A Google fellebbezést tervez az ítélet ellen, és azzal érvel, hogy a keresési verseny virágzik, különösen az AI-alapú alternatívák megjelenésével.

Kent Walker, a Google globális ügyekért felelős elnöke kijelentette:

„Ez a döntés elismeri, hogy a Google kínálja a legjobb keresőmotort, de arra a következtetésre jutott, hogy nem szabad megengedni, hogy könnyen elérhetővé tegyük.”

Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke ezt írta egy blogbejegyzésében:

„Úgy tűnik, hogy a kormány egy átfogó menetrendet követ, amely számos iparágra és termékre hatással lesz, és jelentős, nem kívánt következményekkel jár a fogyasztókra, a vállalkozásokra és az amerikai versenyképességre nézve.”

Következmények a fogyasztók számára

Mert fogyasztóka lehetséges változások a következőket jelenthetik:

  • Több választási lehetőség a keresőkben az eszközök között
    • Ellenpont: A Google ökoszisztémájának felosztása megzavarhatja az eszközökön keresztüli zökkenőmentes élményt.
  • Potenciálisan eltérő keresési élmények új szereplők piacra lépésével
    • Ellenpont: Előfordulhat, hogy a felhasználóknak hozzá kell szokniuk az új keresési felhasználói felületekhez vagy algoritmusokhoz.
  • Fokozott adatvédelmi ellenőrzések az adatkezelési gyakorlatok vizsgálatával
    • Ellenpont: A fokozott adatmegosztás platformok között adatvédelmi aggályokat vet fel.
  • A hirdetés célzásának és relevanciájának lehetséges változásai

Következmények a vállalkozások számára

Mert vállalkozások és marketingeseka hatás a következőket foglalhatja magában:

  • Egy változatosabb keresési ökoszisztéma, amelyre optimalizálni lehet
    • Ellenpont: A SEO és a PPC kezelése több motoron keresztül nagyobb kihívást jelenthet.
  • Új hirdetési platformok és modellek
    • Ellenpont: Új eszközökre, képzésre vagy személyzetre lehet szükség.
  • Lehetséges elmozdulások a keresési hirdetések értékében és költségeiben
    • Ellenpont: A töredezett hirdetési piac növelheti a ráfordítást ugyanazon elérés mellett.

Az AI-tényező és a keresés jövője

A DOJ javaslatai az olyan feltörekvő technológiákkal foglalkoznak, mint a mesterséges intelligencia, felismerve annak növekvő jelentőségét a keresésben.

Ennek a következő következményei lehetnek:

  • A korlátok csökkentése az új belépők előtt, hogy versenyezzenek az AI-vezérelt keresésben
  • Potenciálisan széttöredezett a keresési AI fejlesztése több vállalat között
  • Változások a keresési eredmények generálásában és megjelenítésében, beleértve az AI-alapú funkciókat is

A bejelentési megjegyzések:

„A Google azon képessége, hogy kihasználja monopóliumát a mesterséges intelligencia funkciók táplálására, egyre nagyobb akadályt jelent a verseny előtt, és fennáll annak a veszélye, hogy tovább erősíti a Google dominanciáját.”

Iparági hatás

Az esetnek a Google-on kívül is vannak következményei:

  • Más technológiai óriások fokozott ellenőrzéssel és hasonló trösztellenes intézkedésekkel szembesülhetnek
  • A tágabb értelemben vett technológiai iparban változások következhetnek be a platformvállalkozások működésében
  • A kockázati tőke és a kereséshez kapcsolódó technológiák innovációja újjáéledhet

Jogi és szabályozási táj

Ez az eset a technológiai óriások fokozott trösztellenes vizsgálatának szélesebb tendenciájának része:

  • Hasonló ügyek más nagy technológiai cégek ellen is folyamatban vannak
  • Az eredmény globálisan befolyásolhatja a jövőbeli technológiai szabályozást
  • Ez precedenst teremthet a monopóliumok meghatározására és kezelésére a digitális korban

Előre tekintve

A DOJ jelenlegi javaslatai előzetesek, a részletesebb jogorvoslatok novemberben és márciusban várhatók.

Az ügyet valószínűleg fellebbezések várják, és évekbe telhet a teljes megoldás.

Amint az a bejelentésben szerepel:

„A felperesek továbbra is kapcsolatba lépnek a piaci szereplőkkel, felderítést végeznek, és végül 2024 novemberében egy további finomított jogerős ítélet-javaslatot, majd a Bíróság végzésének megfelelően 2025 márciusában egy felülvizsgált, javasolt jogerős ítéletet nyújtanak be a Bíróságnak.”

A jövő legfontosabb kérdései a következők:

  • Hogyan lesz egyensúlyban a verseny és az innováció?
  • A Google felosztása vagy korlátozása fokozhatja a keresési versenyt?
  • Hogyan érintik ezek a változások az amerikai technológiai vállalatok globális versenyképességét?

A kereső szakemberek, marketingszakemberek és a keresésre támaszkodó vállalkozások számára létfontosságú a tájékozottság és az alkalmazkodóképesség.

Az ügy előrehaladtával kétségtelenül meghatározza a keresés, a digitális reklámozás és a tágabb értelemben vett technológiai iparág jövőjét.

Hogy ezek a változások valóban „összetörik-e” a Google-t, vagy egyszerűen csak átformálja-e a szerepét a digitális ökoszisztémában, az még kiderül, de a hatás valószínűleg még évekig érezhető lesz.


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.