Óvakodjon a hamis Googlebot-forgalomtól

Peter

A Google fejlesztői ügyvédje, Martin Splitt arra figyelmezteti a webhelytulajdonosokat, hogy legyenek óvatosak a Googlebottól érkező forgalommal kapcsolatban. Sok olyan kérés, amely Googlebotnak adja ki magát, valójában harmadik felek kaparóitól származik.

Ezt osztotta meg a Google SEO Made Easy sorozatának legújabb epizódjában, hangsúlyozva, hogy „nem mindenki Googlebot, aki azt mondja, hogy Googlebot”.

Miért számít ez?

A hamis feltérképező robotok torzíthatják az elemzéseket, erőforrásokat fogyaszthatnak, és megnehezíthetik webhelye teljesítményének pontos felmérését.

Így lehet megkülönböztetni a jogos Googlebot-forgalmat és a hamis robottevékenységet.

Googlebot ellenőrzési módszerek

Megkülönböztetheti a valódi Googlebot forgalmat a hamis feltérképező robotoktól, ha a szokatlan kérések helyett az általános forgalmi mintákat nézi.

A valódi Googlebot-forgalom általában konzisztens kérések gyakorisággal, időzítéssel és viselkedéssel rendelkezik.

Ha hamis Googlebot-tevékenységre gyanakszik, a Splitt a következő Google-eszközök használatát javasolja ennek ellenőrzésére:

URL-ellenőrző eszköz (Search Console)

  • Ha konkrét tartalmat talál a megjelenített HTML-ben, megerősíti, hogy a Googlebot sikeresen hozzáfér az oldalhoz.
  • Élő tesztelési lehetőséget biztosít az aktuális hozzáférési állapot ellenőrzéséhez.

Gazdag eredmények teszt

  • A Googlebot-hozzáférés alternatív ellenőrzési módszereként működik
  • Megmutatja, hogy a Googlebot hogyan jeleníti meg az oldalt
  • Search Console hozzáférés nélkül is használható

Feltérképezési statisztika jelentés

  • Részletes szerverválaszadatokat jelenít meg kifejezetten az ellenőrzött Googlebot kérésekből
  • Segít azonosítani a jogszerű Googlebot viselkedési mintákat

Érdemes megjegyezni egy kulcsfontosságú korlátot: ezek az eszközök ellenőrzik, hogy a valódi Googlebot mit lát és csinál, de nem azonosítják közvetlenül a megszemélyesítőket a szervernaplókban.

A hamis Googlebotok elleni teljes védelem érdekében a következőket kell tennie:

  • Hasonlítsa össze a szervernaplókat a Google hivatalos IP-tartományaival
  • Hajtsa végre a fordított DNS-keresés ellenőrzését
  • Használja a fenti eszközöket a Googlebot alapszintű, legitim viselkedésének megállapításához

Szerverválaszok figyelése

Splitt azt is hangsúlyozta, hogy fontos figyelni a szerver válaszait a feltérképezési kérésekre, különösen:

  • 500-as sorozatú hibák
  • Hibák lekérése
  • Időtúllépések
  • DNS problémák

Ezek a problémák jelentősen befolyásolhatják a feltérképezés hatékonyságát és a keresés láthatóságát a több millió oldalt tároló nagyobb webhelyek esetében.

Splitt azt mondja:

„Figyeljen arra, hogy a szerver milyen válaszokat adott a Googlebotnak, különösen a nagy számú 500 válaszra, a lekérési hibákra, az időtúllépésekre, a DNS-problémákra és egyéb dolgokra.”

Megjegyezte, hogy bár egyes hibák átmenetiek, a tartós problémákat „talán tovább kell vizsgálni”.

Splitt a kiszolgálónapló-elemzés használatát javasolta a kifinomultabb diagnózis felállításához, bár elismerte, hogy ez „nem alapvető dolog”.

Hangsúlyozta azonban ennek értékét, megjegyezve, hogy „a webszerver naplóinak megtekintése… hatékony módja annak, hogy jobban megértsük, mi történik a szerveren”.

Lehetséges hatás

A biztonságon túl a hamis Googlebot-forgalom befolyásolhatja a webhely teljesítményét és a keresőoptimalizálási erőfeszítéseket.

Splitt hangsúlyozta, hogy a webhely böngészőben való elérhetősége nem garantálja a Googlebot hozzáférését, és számos lehetséges akadályra hivatkozott, többek között:

  • A Robots.txt korlátozásai
  • Tűzfal konfigurációk
  • Bot védelmi rendszerek
  • Hálózati útválasztási problémák

Előre tekintve

A hamis Googlebot-forgalom bosszantó lehet, de Splitt szerint nem kell túl sokat aggódnia a ritka esetek miatt.

Tegyük fel, hogy a hamis bejáró tevékenység problémát okoz, vagy túl sok szerverenergiát használ fel. Ebben az esetben olyan lépéseket tehet, mint a kérések gyakoriságának korlátozása, adott IP-címek blokkolása vagy jobb botészlelési módszerek alkalmazása.

Ha többet szeretne megtudni erről a problémáról, tekintse meg az alábbi teljes videót:


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.