A Google védekezik a parazita keresőoptimalizálása ellen, amikor az EU vizsgálatot indít

Peter

A Google megvédte a webhely hírnevével való visszaélésre vonatkozó irányelvek betartatását, miután az Európai Bizottság bejelentette, hogy vizsgálatot indított arra vonatkozóan, hogy a vállalat méltánytalanul lefokozta-e a hírkiadókat a keresési eredmények között.

A cég közzétett egy blogbejegyzést, amelyben kijelenti, hogy a vizsgálat „tévútra vezet, és azzal a kockázattal jár, hogy több millió európai felhasználót károsíthat”, valamint „kockáztatja a rossz szereplők jutalmazását és a keresési eredmények minőségének romlását”.

Pandu Nayak, a Google keresési főkutatója írta a választ.

Háttér

Az Európai Bizottság a digitális piacokról szóló törvény értelmében vizsgálatot jelentett be, amely azt vizsgálja, hogy a Google spamellenes politikája méltánytalanul szankcionálja-e a törvényes kiadói bevételi modelleket.

A kiadók nehezményezték, hogy a Google lefokozta a szponzorált tartalmakat és harmadik felektől származó promóciós anyagokat tartalmazó híroldalakat. Teresa Ribera, az EU trösztellenes főnöke a következőket mondta:

„Aggódunk amiatt, hogy a Google irányelvei nem teszik lehetővé, hogy a hírkiadókat tisztességes, ésszerű és megkülönböztetéstől mentes módon kezeljék a keresési eredményei között.”

A Google tavaly frissítette a webhely hírnevével való visszaélésre vonatkozó irányelvét, hogy leküzdje a parazita SEO-t. A gyakorlatban a spamküldők fizetnek a kiadóknak azért, hogy tartalmat tároljanak a létrehozott domaineken a keresési rangsor manipulálása érdekében.

Az irányelv olyan tartalmakat céloz meg, mint például az oktatási oldalak fizetésnapi hitelértékelései, az orvosi oldalak kaszinótartalmai vagy a hírkiadók harmadik felek kuponoldalai. A Google konkrét példákat közölt közleményében, beleértve a súlycsökkentő pirula spamet és a fizetésnapi kölcsön promócióit.

Nem sokkal ezután megkezdődött a kézi végrehajtás. A Google 2024 novemberében büntetést szabott ki a nagy kiadókra, köztük a Forbes-ra, a The Wall Street Journalra, a Time-ra és a CNN-re.

A Google később frissítette az irányelvet annak egyértelművé tétele érdekében, hogy a belső felügyelet nem mentesíti az elsősorban a rangsorolási jelek kihasználására tervezett tartalmat.

A Google védelme

A Google válasza három pontot emelt ki.

Először is, a Google kijelentette, hogy egy német bíróság elutasított egy hasonló keresetet, és úgy ítélte meg, hogy a spamellenes politika „érvényes, ésszerű és következetesen alkalmazott”.

Másodszor, a Google azt állítja, hogy irányelve megvédi a felhasználókat a csalásoktól és az alacsony minőségű tartalmaktól. A pay-to-play rangsorolás manipulációjának engedélyezése „lehetővé tenné a rossz szereplők számára, hogy kiszorítsák azokat a webhelyeket, amelyek nem alkalmazzák ezt a spam jellegű taktikát”.

Harmadszor, a Google szerint a kisebb alkotók támogatják a szigorítást. A vállalat azt állítja, hogy politikája „segít az egyenlő versenyfeltételek megteremtésében”, így a tartalomminőségért versengő legitim webhelyeket nem előzik meg a megtévesztő taktikát alkalmazó webhelyek.

Nayak azzal érvel, hogy a digitális piacokról szóló törvény máris „kevésbé segíti a Search szolgáltatást az európai vállalkozások és felhasználók számára”, és azt állítja, hogy az új vizsgálat azt kockáztatja, hogy a rossz szereplőket megjutalmazza.

A cég eddig kizárólag kézi végrehajtásra támaszkodott. A Google 2024 májusában megerősítette, hogy nem indított algoritmusos műveleteket a webhely jó hírnevével való visszaélés miatt, csak emberi értékelők által végzett manuális ellenőrzéseket.

A Google 2025 januárjában hozzáadta a webhely jó hírnevével való visszaélést a Keresési minőségértékelési irányelveihez, és a gazdagép webhelyeken közzétett tartalomként határozta meg azt „főleg az adott szolgáltató webhely már kialakult rangsorolási jelei miatt”.

Miért számít ez?

A nyomozás konfliktust hoz létre a spam-végrehajtás és a kiadói üzleti modellek között.

A Google fenntartja, hogy a parazita SEO rontja a keresési eredményeket, függetlenül attól, hogy ki profitál. A kiadók azzal érvelnek, hogy a szerkesztői felügyelet mellett szponzorált tartalom jogos értéket és bevételt jelent a média számára nehéz időkben.

A megkülönböztetés számít. Ha a Google irányelvei törvényes kiadói-hirdetői partnerségeket rögzítenek, akkor korlátozzák a hírszervezetek tartalommal való bevételszerzését. Ha a házirend csak manipulatív taktikákat céloz, védi a keresés minőségét.

Az EU álláspontja szerint a szabályozók potenciálisan diszkriminatívnak tekintik a Google végrehajtását. A digitális piacokról szóló törvény megtiltja a kapuőröknek, hogy méltánytalanul büntessék meg másokat, a jogsértésekért a globális bevétel 10%-áig terjedő pénzbírsággal sújtják.

A Google 2024 decemberében orvosolta az irányelvvel kapcsolatos aggályokat, és megerősítette, hogy a megfelelően megjelölt társult tartalmakat ez nem érinti, és a megjelenítőknek felülvizsgálati kérelmeket kell benyújtaniuk a Search Console-on keresztül a szankciók megszüntetése érdekében.

A frissített irányelvek dokumentációja egyértelművé tette, hogy a harmadik féltől származó tartalom puszta birtoklása nem minősül szabálysértésnek, kivéve, ha kifejezetten a webhely rangsorolásának kihasználása céljából teszik közzé.

A politika vitát váltott ki a keresőoptimalizálási közösségben arról, hogy a Google-nak a tartalom minősége helyett az üzleti megállapodások alapján kell-e büntetnie az oldalakat.

Előre tekintve

Az Európai Bizottság a digitális piacokról szóló törvény értelmében vizsgálatot indított, és most bizonyítékokat gyűjt, és meghatározza a vizsgált konkrét DMA-rendelkezéseket.

A Google hivatalos kifogási nyilatkozatokat fog kapni, amelyek felvázolják az állítólagos jogsértéseket. A vállalat érvekkel válaszolhat politikája védelmében.

A DMA-vizsgálatok gyorsabban haladnak, mint a hagyományos antitröszt ügyek. A kiadók formális panaszokat nyújthatnak be, amelyek igazolják a forgalomkieséseket és a bevételi hatásokat.

Az eredmény megváltoztathatja azt, hogy a Google hogyan érvényesíti a spamre vonatkozó irányelveket Európában, vagy érvényesítheti a keresési minőség védelmére vonatkozó jelenlegi megközelítését.


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.