Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója végre lépéseket tett, és jelentős vezetői változásokat hajtott végre.
Prabhakar Raghavan, aki a Google Keresést, Hirdetéseket, Kereskedelmet, Geo-t, Asszisztenst és Fizetéseket vezette, most Pichainak számol be, mint vezető technológus, és átadja a keresés irányítását Nick Foxnak.
Pichai bejelentette: „Visszatér informatikai gyökereihez, és átveszi a vezető technológus szerepét”, ami latinul „Elrontotta, ezért olyan szerepet adunk neki, amely kíméli az arcot, de nincs közvetlen hatással alaptevékenység.”
Ez a lépés Raghavan lefokozása, valószínűleg a keresés és a mesterséges intelligencia közötti hosszú fumble-sorozat eredménye.
Hacsak nem személyes okokból, ki lépne el önként a Google legfontosabb pozíciójából, hogy „visszatérjen gyökereihez”? Nem követi.
A Raghavan-korszak az egyik legnehezebb időszakot jelenti a Google számára, öt területet hagyva maga mögött:
Monopólium
A Google részvényei 14%-ot estek a július 10-i rekordhoz képest, nagyrészt azért, mert a DOJ felfedte, hogy agresszív lépéseket tesz a Google ellen.
Miután eredetileg azt feltételezték, hogy a DOJ meg akarta akadályozni a Google-t abban, hogy exkluzív üzleteket kössön olyan forgalmazókkal, mint az Apple, egy új lehetséges eredmény a Google feldarabolása a Chrome, a Play Áruház és az Android leválasztásával:
Viselkedési és szerkezeti megoldások, amelyek megakadályozzák a Google-t abban, hogy olyan termékeket használjon, mint a Chrome, a Play és az Android, hogy előnyt kovácsoljon a Google keresésből és a Google kereséssel kapcsolatos termékekből és funkciókból.
A DOJ még azt is fontolgatja, hogy rákényszeríti a Google-t, hogy ossza meg rangsorolási adatait a versenytársakkal:
Szintén meg kell akadályozni, hogy a Google érzékeny felhasználói adatokat gyűjtsön, megkövetelje tőle, hogy a keresési eredményeket és indexeket tegye elérhetővé a riválisok számára, engedélyezze a webhelyeknek, hogy ne használják fel tartalmukat mesterséges intelligencia-termékek képzésére, valamint hogy a Google jelentést tegyen a „bíróság által kijelölt technikai bizottságnak”. táblázat.
Valójában kicsi az esélye annak, hogy ezek a jogorvoslatok ténylegesen hatályba lépnek:
- Évekbe fog telni, amíg a bíróság és a Google több fellebbezési körön megy keresztül.
- Még arra is van esély, hogy Trump elnöksége megvétózza az agresszív jogorvoslatokat.
- Az olyan előzmények, mint a Microsoft elleni ügy, azt mutatják, hogy a tényleges jogorvoslatok nem olyan súlyosak (a Microsoftot úgy ítélték meg, hogy két vállalatra oszlik, de egyezséget találtak).
A perek során kitett e-mailek és nyilatkozatok, valamint a rossz sajtó hírnevének károsodása azonban a Google csiszolt imázsának fordulatát jelzi.
És van esély arra, hogy a DOJ ezt követi, ami gyengítheti a Google pozícióját a Keresésben.
Keresés
A keresés rossz irányba halad. Raghavan öröksége túl sok Reddit-eredmény, túl sok hirdetés, nem hasznos eredmények és zsúfolt SERP-k.
Az Ingyenes tartalomban egy németországi tanulmányról írtam, amely megmutatta, milyen nehéz a Google-nak a spam jellegű találatokat kiszedni a keresési eredményekből.
A Google hasznos tartalomfrissítése a túloptimalizált keresési eredmények mérséklésére törekedett, de akkora járulékos károkat okozott, hogy az iparág fellázadt a Google ellen, egészen addig, amíg ki nem adott egy frissítést az algoritmushoz, amelynek célja kifejezetten a kis és független webhelyek keresési láthatóságának helyreállítása volt.
A hatás azonban jóval kisebb volt a vártnál, sok érintett oldal csak a töredékét nyerte vissza elveszett forgalmának.
A keresési eredmények minőségével kapcsolatos alapvető probléma a nem egyértelmű irány vagy az algoritmus frissítése, valamint a „hasznos tartalom létrehozásának” átláthatatlan és homályos útmutatása.
Ugyanebben a szellemben az is világossá vált 2024-ben, hogy a Google reagált a rossz sajtóra, és megbüntette az olyan oldalakat, mint a Causal vagy a Forbes, amelyeket nyilvánosan megkérdőjelezhető gyakorlatok miatt hívtak fel.
Lars Lofgren egy olyan céget fedezett fel a Forbes-en belül, amely úgy tűnik, más oldalakon is készít tartalmat, és milliós bevételt generál. Röviddel ezután úgy tűnik, hogy a Google legalább néhány lépést tett az oldal ellen.
A Google reakciói megmutatják, mennyire fontos a hírnév a cég számára.
A márka talán a Google legnagyobb árok, talán még az összes általa rögzített adatnál is nagyobb, ahogy azt láthatjuk, hogy a Google nem veszített piaci részesedéséből Európában, miután az okostelefon-gyártók arra kényszerültek, hogy a böngészők és keresőmotorok számára választható képernyőket mutassanak a felhasználóknak.
2 internetről:
A legtöbb felhasználó azonban továbbra is a Google-t választja annak ellenére, hogy más keresőmotorokat véletlenszerűen választanak, mivel a keresőmotorok piaci részesedése az EU-ban változatlan.
AI
A mesterséges intelligencia terraformálja a technológiai világot. Annak ellenére, hogy a Google feltalálta a motor legtöbb részét, nem ez vezeti az autót. Az OpenAI az.
A StatCounter szerint a Google piaci részesedése először esett 90%-ra a 2013-as 88%-os visszaesés óta. A visszaesésnek számos oka lehet, és vissza is térhet.
Ez azonban a keresésről a generatív mesterséges intelligencia felé való elmozdulást is jelezheti. Nem látom, hogy a Google piaci részesedést adna a Bingnek vagy a DuckDuckGo-nak, hanem a ChatGPT-nek, a Perplexitynek és a Microsoft Copilotnak.
Noha a Google 90%-os piaci részesedéssel rendelkezik a Keresésben, nem vezet a jövő piacán: a Gen AI.
A Gemininek a Google lovának kellett volna lennie az AI-versenyben, de piaci részesedése ellaposodik, miközben Claude és Perplexity egyre nagyobb teret hódít – gyorsan.
A Perplexity 2024-ben annyi kérdésre válaszolt havonta, mint 2023-ban. A szám még mindig kicsi a Google-hoz képest, de a tendencia növekszik.
Fájdalmas baklövések sorozata – a változatos náci képektől a hamis bemutató videókig és félretájékoztatásig – jelzi a Google üldözését, hogy lépést tartson a versenytársakkal.
A Big Disconnect-ből:
Aztán jönnek a megtapasztalt AI-termékbevezetések. A Google első reakciója a ChatGPT lenyűgöző sikerére lenyűgöző kudarc volt. A Bard bevezetése 2023 februárjában piaci értékben 100 milliárd dollárba került a közleményben szereplő hamis tények miatt.
2023 decemberében a Gemini lenyűgöző demója PR-katasztrófává vált, amikor kiderült, hogy hamis.
2024 márciusában az Alphabet részvényei -5%-ot estek, amikor kiderült, hogy a Gemini erősen elfogult és homályos történelmi képeket közölt.
A Google annyira szeretné rendbe hozni az AI-t, hogy hajlandó levágni a sarkokat. Nem olyasmi, amit elvárhatna attól a cégtől, amelyik a mögöttes LLM technológiát (Transformers) eleve feltalálta.
Eric Schmidt korábbi vezérigazgató véleménye a Google küzdelmeinek okáról nem tett jót a helyzeten:
„A Google úgy döntött, hogy a munka és a magánélet egyensúlya, a korai hazautazás és az otthoni munka fontosabb, mint a győzelem. A startupok azért működnek, mert az emberek pokolian dolgoznak.”
A Google AI áttekintései a klasszikus keresési modell ellentétei. Az AI-ból, például a ChatGPT-ből, a Geminiből és a Perplexityből származó korai hivatkozási forgalmi adatok azt mutatják, hogy egy kis számú felhasználó kattint át a webhelyekre.
Ha ez jelzi, hogy mit várhatunk az AI-áttekintésektől, akkor a Google kattintáselosztóból elkötelezettségi platformmá válik.
Hirdető
A Google részvényesei számára nagy kérdés, hogy a vállalat mennyire tud eligazodni a hirdetésekben az új LLM-keresési világban.
A hirdetések kiegészíthetik a keresési eredményeket. De amikor a felhasználók közvetlenül megkapják a választ, a szponzorált eredmények elvonják a figyelmet az élményről. Előfordulhat, hogy a régi hirdetésformátum nem illeszkedik az új formához. A Google-nak rá kell jönnie erre, de még nem nyújtott be innovatív megközelítést.
Az AI átalakítja a digitális hirdetéseket a kreatív + másolás, az egyeztetés/célzás és a költésoptimalizálás révén.
Ha azonban több mesterségesintelligencia-áttekintés válaszol kérdésekre a keresési eredmények között, előfordulhat, hogy a felhasználóknak kevesebb lekérdezésre lesz szükségük a problémák általános megoldásához, ami csökkenti a Google hirdetési piacát.
A Google az előrejelzések szerint jövőre minden idők mélypontjára, a rendelkezésre álló hirdetési dollárok kevesebb mint 50%-ára esik. Az olyan erős kihívók, mint az Amazon és a TikTok, valamint a hosszú távú riválisok, mint a Meta, megragadják a piaci részesedést.
A Google új vásárlási élményt jelentett be, amely nem sok köze van a klasszikus keresőmotorhoz.
Az újragondolt e-kereskedelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a Google milyen keményen fel akarja venni a versenyt az Amazonnal, amely a TikTok nagyobb versenyével szembesül.
Ennek eredményeként a TikTok nemcsak a Google-lal versenyez a keresésben, hanem az e-kereskedelemben is.
Az e-kereskedelemre való összpontosítás azt jelzi, hogy a Google pénzt kereshet a nagy szándékú keresésekkel, amikor a felhasználóknak már nem kell átkattintani a webhelyekre a válaszokért.
A Google azonban soha nem tudta lerúgni az Amazont a trónról, így ki volt téve a kereskedelmi kérdéseknek.
Csak remélni tudjuk, hogy Prabhakar távozása jobb Google-kereséshez vezet. Nick Fox, aki Raghavan utódja lesz, nem biztos, hogy az a változásügynök, akit keresünk.
A 2019-es Ben Gomes keresési részleg akkori vezetőjével folytatott e-mailben Fox nyitottnak tűnik a bevételi célok vállalására, de nem is szószólója ennek..
Ben Gomes aggodalmára:
„…Azt hiszem, túlságosan belekeveredünk a hirdetésekbe a termék és a vállalat érdekében…”
Fox így válaszol:
„Tekintettel arra, hogy (a) mi vagyunk felelősek a keresésért, (b) a keresés a vállalat bevételi motorja, és (c) a bevétel gyenge, úgy tűnik, ez a mi munkánk új valósága?”
Megkérdőjelezem azonban, hogy a Fox mennyire fontos a keresés jövője szempontjából. A fontosabb személy Demis Hassabis, a Deep Mind alapítója és vezérigazgatója.
Minden vezetőváltás lehetőséget ad egy jobb formáció felé való elmozdulásra.
Raghavan „promóciójával” két fontos változás következik be: a Gemini a Deep Mind alá, az asszisztens pedig az eszközök csapatába költözik.
Hassabis az a személy, akit figyelnünk kell, mert most ő irányítja a Geminit, és ezzel együtt az AIO válaszok minősége és mennyisége.
A beszélgetés során Hassabis hangsúlyozza az AI felelős használatának szükségességét.
Hogy ez hogyan nyilvánul meg, az majd kiderül.
Az Egyesült Államok mérlegeli a Google szakítását a történelmi Big Tech trösztellenes ügyben
Az Egyesült Államok terve a Google keresési dominanciájának felszámolására fenyegeti a profitmotor, az AI növekedését
Mit kell tudni a 2024. augusztusi alapfrissítésünkről
Forbes Marketplace: A parazita keresőoptimalizáló cég, amely megpróbálja felfalni gazdáját
Eric Schmidt volt vezérigazgató elmagyarázza, hogy a Google miért lopta el vezető szerepét az AI-ban [YouTube Video]
A Google Shopping nagy átalakuláson megy keresztül
X (Twitter) bejegyzés
Link