A Google Leadership Shakeup hosszú ideje jön

Peter

Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója végre lépéseket tett, és jelentős vezetői változásokat hajtott végre.

Prabhakar Raghavan, aki a Google Keresést, Hirdetéseket, Kereskedelmet, Geo-t, Asszisztenst és Fizetéseket vezette, most Pichainak számol be, mint vezető technológus, és átadja a keresés irányítását Nick Foxnak.

Pichai bejelentette: „Visszatér informatikai gyökereihez, és átveszi a vezető technológus szerepét”, ami latinul „Elrontotta, ezért olyan szerepet adunk neki, amely kíméli az arcot, de nincs közvetlen hatással alaptevékenység.”

Ez a lépés Raghavan lefokozása, valószínűleg a keresés és a mesterséges intelligencia közötti hosszú fumble-sorozat eredménye.

Hacsak nem személyes okokból, ki lépne el önként a Google legfontosabb pozíciójából, hogy „visszatérjen gyökereihez”? Nem követi.

A Raghavan-korszak az egyik legnehezebb időszakot jelenti a Google számára, öt területet hagyva maga mögött:

Monopólium

A Google részvényei 14%-ot estek a július 10-i rekordhoz képest, nagyrészt azért, mert a DOJ felfedte, hogy agresszív lépéseket tesz a Google ellen.

Miután eredetileg azt feltételezték, hogy a DOJ meg akarta akadályozni a Google-t abban, hogy exkluzív üzleteket kössön olyan forgalmazókkal, mint az Apple, egy új lehetséges eredmény a Google feldarabolása a Chrome, a Play Áruház és az Android leválasztásával:

Viselkedési és szerkezeti megoldások, amelyek megakadályozzák a Google-t abban, hogy olyan termékeket használjon, mint a Chrome, a Play és az Android, hogy előnyt kovácsoljon a Google keresésből és a Google kereséssel kapcsolatos termékekből és funkciókból.

A DOJ még azt is fontolgatja, hogy rákényszeríti a Google-t, hogy ossza meg rangsorolási adatait a versenytársakkal:

Szintén meg kell akadályozni, hogy a Google érzékeny felhasználói adatokat gyűjtsön, megkövetelje tőle, hogy a keresési eredményeket és indexeket tegye elérhetővé a riválisok számára, engedélyezze a webhelyeknek, hogy ne használják fel tartalmukat mesterséges intelligencia-termékek képzésére, valamint hogy a Google jelentést tegyen a „bíróság által kijelölt technikai bizottságnak”. táblázat.

Valójában kicsi az esélye annak, hogy ezek a jogorvoslatok ténylegesen hatályba lépnek:

  1. Évekbe fog telni, amíg a bíróság és a Google több fellebbezési körön megy keresztül.
  2. Még arra is van esély, hogy Trump elnöksége megvétózza az agresszív jogorvoslatokat.
  3. Az olyan előzmények, mint a Microsoft elleni ügy, azt mutatják, hogy a tényleges jogorvoslatok nem olyan súlyosak (a Microsoftot úgy ítélték meg, hogy két vállalatra oszlik, de egyezséget találtak).

A perek során kitett e-mailek és nyilatkozatok, valamint a rossz sajtó hírnevének károsodása azonban a Google csiszolt imázsának fordulatát jelzi.

És van esély arra, hogy a DOJ ezt követi, ami gyengítheti a Google pozícióját a Keresésben.

Keresés

A keresés rossz irányba halad. Raghavan öröksége túl sok Reddit-eredmény, túl sok hirdetés, nem hasznos eredmények és zsúfolt SERP-k.

Google keresés [is google going downhill]

Az Ingyenes tartalomban egy németországi tanulmányról írtam, amely megmutatta, milyen nehéz a Google-nak a spam jellegű találatokat kiszedni a keresési eredményekből.

A Google hasznos tartalomfrissítése a túloptimalizált keresési eredmények mérséklésére törekedett, de akkora járulékos károkat okozott, hogy az iparág fellázadt a Google ellen, egészen addig, amíg ki nem adott egy frissítést az algoritmushoz, amelynek célja kifejezetten a kis és független webhelyek keresési láthatóságának helyreállítása volt.

A hatás azonban jóval kisebb volt a vártnál, sok érintett oldal csak a töredékét nyerte vissza elveszett forgalmának.

A keresési eredmények minőségével kapcsolatos alapvető probléma a nem egyértelmű irány vagy az algoritmus frissítése, valamint a „hasznos tartalom létrehozásának” átláthatatlan és homályos útmutatása.

Ugyanebben a szellemben az is világossá vált 2024-ben, hogy a Google reagált a rossz sajtóra, és megbüntette az olyan oldalakat, mint a Causal vagy a Forbes, amelyeket nyilvánosan megkérdőjelezhető gyakorlatok miatt hívtak fel.

Lars Lofgren egy olyan céget fedezett fel a Forbes-en belül, amely úgy tűnik, más oldalakon is készít tartalmat, és milliós bevételt generál. Röviddel ezután úgy tűnik, hogy a Google legalább néhány lépést tett az oldal ellen.

A Google reakciói megmutatják, mennyire fontos a hírnév a cég számára.

A márka talán a Google legnagyobb árok, talán még az összes általa rögzített adatnál is nagyobb, ahogy azt láthatjuk, hogy a Google nem veszített piaci részesedéséből Európában, miután az okostelefon-gyártók arra kényszerültek, hogy a böngészők és keresőmotorok számára választható képernyőket mutassanak a felhasználóknak.

2 internetről:

A legtöbb felhasználó azonban továbbra is a Google-t választja annak ellenére, hogy más keresőmotorokat véletlenszerűen választanak, mivel a keresőmotorok piaci részesedése az EU-ban változatlan.

AI

A mesterséges intelligencia terraformálja a technológiai világot. Annak ellenére, hogy a Google feltalálta a motor legtöbb részét, nem ez vezeti az autót. Az OpenAI az.

A StatCounter szerint a Google piaci részesedése először esett 90%-ra a 2013-as 88%-os visszaesés óta. A visszaesésnek számos oka lehet, és vissza is térhet.

Ez azonban a keresésről a generatív mesterséges intelligencia felé való elmozdulást is jelezheti. Nem látom, hogy a Google piaci részesedést adna a Bingnek vagy a DuckDuckGo-nak, hanem a ChatGPT-nek, a Perplexitynek és a Microsoft Copilotnak.

Google piaci részesedés

Noha a Google 90%-os piaci részesedéssel rendelkezik a Keresésben, nem vezet a jövő piacán: a Gen AI.

A Gemininek a Google lovának kellett volna lennie az AI-versenyben, de piaci részesedése ellaposodik, miközben Claude és Perplexity egyre nagyobb teret hódít – gyorsan.

Gen AI Traffic

A Perplexity 2024-ben annyi kérdésre válaszolt havonta, mint 2023-ban. A szám még mindig kicsi a Google-hoz képest, de a tendencia növekszik.

Fájdalmas baklövések sorozata – a változatos náci képektől a hamis bemutató videókig és félretájékoztatásig – jelzi a Google üldözését, hogy lépést tartson a versenytársakkal.

A Big Disconnect-ből:

Aztán jönnek a megtapasztalt AI-termékbevezetések. A Google első reakciója a ChatGPT lenyűgöző sikerére lenyűgöző kudarc volt. A Bard bevezetése 2023 februárjában piaci értékben 100 milliárd dollárba került a közleményben szereplő hamis tények miatt.

2023 decemberében a Gemini lenyűgöző demója PR-katasztrófává vált, amikor kiderült, hogy hamis.

2024 márciusában az Alphabet részvényei -5%-ot estek, amikor kiderült, hogy a Gemini erősen elfogult és homályos történelmi képeket közölt.

A Google annyira szeretné rendbe hozni az AI-t, hogy hajlandó levágni a sarkokat. Nem olyasmi, amit elvárhatna attól a cégtől, amelyik a mögöttes LLM technológiát (Transformers) eleve feltalálta.

Eric Schmidt korábbi vezérigazgató véleménye a Google küzdelmeinek okáról nem tett jót a helyzeten:

„A Google úgy döntött, hogy a munka és a magánélet egyensúlya, a korai hazautazás és az otthoni munka fontosabb, mint a győzelem. A startupok azért működnek, mert az emberek pokolian dolgoznak.”

A Google AI áttekintései a klasszikus keresési modell ellentétei. Az AI-ból, például a ChatGPT-ből, a Geminiből és a Perplexityből származó korai hivatkozási forgalmi adatok azt mutatják, hogy egy kis számú felhasználó kattint át a webhelyekre.

Ha ez jelzi, hogy mit várhatunk az AI-áttekintésektől, akkor a Google kattintáselosztóból elkötelezettségi platformmá válik.

Hirdető

A Google részvényesei számára nagy kérdés, hogy a vállalat mennyire tud eligazodni a hirdetésekben az új LLM-keresési világban.

A hirdetések kiegészíthetik a keresési eredményeket. De amikor a felhasználók közvetlenül megkapják a választ, a szponzorált eredmények elvonják a figyelmet az élményről. Előfordulhat, hogy a régi hirdetésformátum nem illeszkedik az új formához. A Google-nak rá kell jönnie erre, de még nem nyújtott be innovatív megközelítést.

Az AI átalakítja a digitális hirdetéseket a kreatív + másolás, az egyeztetés/célzás és a költésoptimalizálás révén.

Ha azonban több mesterségesintelligencia-áttekintés válaszol kérdésekre a keresési eredmények között, előfordulhat, hogy a felhasználóknak kevesebb lekérdezésre lesz szükségük a problémák általános megoldásához, ami csökkenti a Google hirdetési piacát.

A Google az előrejelzések szerint jövőre minden idők mélypontjára, a rendelkezésre álló hirdetési dollárok kevesebb mint 50%-ára esik. Az olyan erős kihívók, mint az Amazon és a TikTok, valamint a hosszú távú riválisok, mint a Meta, megragadják a piaci részesedést.

A Google az előrejelzések szerint 2025-ben kevesebb mint 50%-os piaci részesedést érhet el a hirdetési bevételekből

A Google új vásárlási élményt jelentett be, amely nem sok köze van a klasszikus keresőmotorhoz.

Az újragondolt e-kereskedelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a Google milyen keményen fel akarja venni a versenyt az Amazonnal, amely a TikTok nagyobb versenyével szembesül.

Ennek eredményeként a TikTok nemcsak a Google-lal versenyez a keresésben, hanem az e-kereskedelemben is.

Az e-kereskedelemre való összpontosítás azt jelzi, hogy a Google pénzt kereshet a nagy szándékú keresésekkel, amikor a felhasználóknak már nem kell átkattintani a webhelyekre a válaszokért.

A Google azonban soha nem tudta lerúgni az Amazont a trónról, így ki volt téve a kereskedelmi kérdéseknek.

Csak remélni tudjuk, hogy Prabhakar távozása jobb Google-kereséshez vezet. Nick Fox, aki Raghavan utódja lesz, nem biztos, hogy az a változásügynök, akit keresünk.

A 2019-es Ben Gomes keresési részleg akkori vezetőjével folytatott e-mailben Fox nyitottnak tűnik a bevételi célok vállalására, de nem is szószólója ennek..

Ben Gomes aggodalmára:

„…Azt hiszem, túlságosan belekeveredünk a hirdetésekbe a termék és a vállalat érdekében…”

Fox így válaszol:

„Tekintettel arra, hogy (a) mi vagyunk felelősek a keresésért, (b) a keresés a vállalat bevételi motorja, és (c) a bevétel gyenge, úgy tűnik, ez a mi munkánk új valósága?”

Megkérdőjelezem azonban, hogy a Fox mennyire fontos a keresés jövője szempontjából. A fontosabb személy Demis Hassabis, a Deep Mind alapítója és vezérigazgatója.

Minden vezetőváltás lehetőséget ad egy jobb formáció felé való elmozdulásra.

Raghavan „promóciójával” két fontos változás következik be: a Gemini a Deep Mind alá, az asszisztens pedig az eszközök csapatába költözik.

Hassabis az a személy, akit figyelnünk kell, mert most ő irányítja a Geminit, és ezzel együtt az AIO válaszok minősége és mennyisége.

A beszélgetés során Hassabis hangsúlyozza az AI felelős használatának szükségességét.

Hogy ez hogyan nyilvánul meg, az majd kiderül.


Az Egyesült Államok mérlegeli a Google szakítását a történelmi Big Tech trösztellenes ügyben

Az Egyesült Államok terve a Google keresési dominanciájának felszámolására fenyegeti a profitmotor, az AI növekedését

Mit kell tudni a 2024. augusztusi alapfrissítésünkről

Forbes Marketplace: A parazita keresőoptimalizáló cég, amely megpróbálja felfalni gazdáját

Eric Schmidt volt vezérigazgató elmagyarázza, hogy a Google miért lopta el vezető szerepét az AI-ban [YouTube Video]

A Google Shopping nagy átalakuláson megy keresztül

X (Twitter) bejegyzés

Link


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.