Íme, mit jelent a marketingesek számára

Peter

A Google megkezdi a mesterséges intelligencia alapú Q&A funkció bevezetését a Google Térkép Mobilhoz szolgáltatásban található Google Business Profiles (GBP) szolgáltatásban.

Ez a funkció nagy valószínűséggel felváltja a Google Kérdések és válaszok funkcióját, amely néhány adatlapról némán eltűnt.

A „Kérdezze meg a térképet erről a helyről” AI funkciót először 2024 októberének végén jelentették be, számos más Google Térkép AI-fejlesztéssel együtt, de nem volt széles körben elérhető vagy látható.

Akkoriban a Google azt is megjegyezte, hogy „az elkövetkező hónapokban hasonló tapasztalatokat fog látni a Keresésben – beleértve az AI-alapú értékelési összefoglalókat és a lehetőséggel, hogy részletes kérdéseket tegyen fel a helyekkel kapcsolatban”.

Jelenleg a funkció a Google Térkép alkalmazásban érhető el, az Áttekintés lapon található profilban, az alapvető üzleti NAP-részletek és a felülvizsgálati összefoglalók alatt.

Hogyan működik?

Az Ask Maps lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nyílt végű kérdéseket írjanak be egy lekérdezőmezőbe. Miközben az üzletre szabott előre kialakított lekérdezéseket kínál és javasol, a felhasználók konkrét kérdéseket is feltehetnek.

Az előre elkészített lekérdezések jelentősen eltérhetnek a vállalkozás helyétől függően (több telephellyel rendelkező vállalkozások esetén), és a vállalkozások minimális átfedést mutatnak. És néha a hasonlóan megfogalmazott kérdések kissé eltérő válaszokat adhatnak.

A lekérdezés mező lehetővé teszi az összetett kérdéseket. Bár minél többet kérdez, annál valószínűbb, hogy nem áll rendelkezésre elegendő információ erről a helyről a kérdés megválaszolásához.

Az Ask Maps gyakran, de nem mindig, hat előre elkészített lekérdezést javasol – a People also Ask egyfajta helyi változata –, hogy segítsen a keresőnek gyorsabban választ kapni a lehetséges kérdéseire.

Néhány adatlapon nincs kérdés, néhánynál pedig kettő-négy ilyen javasolt lekérdezés található.

Ezek az előre kialakított lekérdezések helyenként változnak, és az azonos márkához kötődő helyek minimális átfedésben vannak.

Négy vagy öt különböző üzlethelyiséget megvizsgálva ezekből a kérdésekből csak néhány ismétlődött.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy az áttekintési korpuszt vagy a korábbi kérdés-feleleteket használták-e ezeknek az előre kialakított lekérdezéseknek a generálására.

Letöltöttük és elemeztük a véleményeket és a kérdések-feleleteket az N-gramok, a szófelhők és a ChatGPT segítségével. Gyakorlatilag nem találtunk összefüggést a meglévő Google Kérdések és válaszok tartalma és az előre elkészített lekérdezések között.

Nyilvánvaló, hogy a kereső bármilyen kérdést feltehet az MI-nek.

Amint már említettük, ha azonban a Google nem rendelkezik elegendő adattal az adatlap attribútumaiból, értékeléseiből, a vállalkozás webhelyéről vagy megbízható harmadik felek webhelyeiről, a felhasználó a következőt kapja: „Nincs elég információ erről a helyről”.

Nem minden kategória

A hamarosan megjelenő, örökölt Kérdések és válaszok funkcióval ellentétben az Ask Maps kizár bizonyos üzleti kategóriákat, és csak az Egyesült Államokban található helyeken érhető el.

Áttekintésünkben ez a funkció nem volt jelen a legtöbb egészségügyi szolgáltató, tanácsadó, szociális szolgáltató, várandósgondozás és kábítószer-rehabilitációs központ profilján, bár a fogorvosi profilokon találtuk.

A funkció nem volt látható az erősen szorongatott és spam jellegű kategóriákban, például költöztetőcégeknél, lakatosoknál és garázskapu-hirdetéseknél. Olyan kategóriákban volt elérhető, amelyek kevésbé teltek levélszeméttel, például HVAC, tetőfedők és villanyszerelők.

A jogilag szabályozott kategóriákba tartozó vállalkozások profiljai, mint például a marihuána-ambulanciák, dohányáru, fegyverek vagy társkereső szolgáltatások, nem rendelkeztek ezzel a funkcióval.

A lista elsődleges kategóriája határozza meg, hogy a tereptárgy megjelenik-e vagy sem.

A körzetemben található YMCA-helyek mindegyike kissé eltérő kategóriájú, és a szociális szolgáltatások elsődleges kategóriája nem tartalmazta az Ask Maps-t, míg az összes többinél igen.

Honnan származik az információ?

A Google azt mondja:

„Ezek a funkciók a Gemini erőteljes alkotói, érvelési és összegzési képességeinek köszönhetően érhetők el – amelyek a világ mintegy 250 millió helyéről származó megbízható adatainkon és a Térkép-közösségtől származó betekintéseinken alapulnak.”

Az Ask Maps kérdéseinek megválaszolása során úgy tűnik, hogy a Google először az üzleti profil tartalmára, a GBP-értékelésekre és a vállalkozás webhelyére hagyatkozik, mielőtt hozzáférne harmadik féltől származó tartalmakhoz.

Amikor a Google-nak voltak GBP-s képfeltöltésekből származó képei, amelyek relevánsak a válasz szempontjából, ezeket is belefoglalta.

Míg a látott példában ezeknek a képeknek a forrása a vállalkozás webhelye volt, a képek mind a Google Vállalkozásprofilból származnak.

Az Ask Maps külső internetes forrásokhoz is eljut, ha egy kérdés megválaszolásához szükséges, és a webhely megbízható.

A következő példában olyan problémákra kérdeztünk rá, amelyeket az ügyfelek tapasztaltak ezzel a kereskedéssel, és a válasz a Carfax.com és a Facebook webhelyre hivatkozott.

Furcsa módon az Ask Maps jelenleg még akkor sem tud válaszolni a termékkészlettel kapcsolatos kérdésekre, ha a Google egyértelműen feltöltötte a készletet a Merchant Centerbe, és ez a profil máshol is megjelenik.

Vélemények az internetről

Nyilvánvaló, hogy a fogyasztók értékelik a véleményeket, és az Ask Maps hozzáférést biztosít számukra a legrosszabb és legjobb Google-vélemények összefoglalójához, valamint az internetről származó véleményekhez.

Az alábbi lekérdezés, amely Barbara Oliver Jewelry „interneten belüli értékelésére” kérdezett rá, közvetlenül a webhelyéről tette közzé a vélemény összefoglalóját (a helyi sémát használva), a Facebook további adataival.

A számos próbálkozás ellenére azonban nem hozták nyilvánosságra a Yelp-értékeléseit.

Az Ön webhelye adatforrásként

A következő videó bemutatja, hogy az Ask Maps számos helyzetben képes válaszolni olyan kérdésekre, amelyek korábban egy üzleti webhely felkeresését igényelték.

A Barbara Oliver ékszerprofilon azt kérdeztük: „Mit jelent az egyedi gyűrűtervezés?” és egy 118 szavas választ kapott, amely több szakaszra és oldalra hivatkozott a Barbara Oliver webhelyről.

A Google Kérdések és válaszok megszüntetése

Nyilvánvaló, hogy ez a funkció jelentős előrelépést jelent a 2018 elején bevezetett Google Kérdések funkcióhoz képest. A legtöbb kérdés-felelet a felhasználók által generált, és gyakran ismétlődő, ellentmondásos vagy pontatlan.

Kezdetben a funkció jól látható volt a vállalkozásprofilban a keresésben, bár az utóbbi időben lejjebb került az oldalon.

A Google támogatási fórumának egyik munkatársa nemrégiben értesült arról, hogy a jelenlegi Kérdések és válaszok funkció elavult.

Amint azt korábbi e-mailünkben közöltük, a Kérdések funkció többé nem érhető el egyik felhasználónk számára sem, függetlenül a tartózkodási helyétől. Ezenkívül nincs támogatási hivatkozás vagy módszer, amelyen keresztül önállóan ellenőrizheti ezeket az információkat. Felhívjuk figyelmét, hogy ez a frissítés megfelel a Google új irányelveinek. E változtatások értelmében a legújabb követelményeknek megfelelően frissített profiloknál nem lesz elérhető kérdés és válasz lehetőség.

Ezt még hivatalosan meg kell erősítenie a Google-nak. Ez azonban logikus, mivel az Ask Maps, miután szélesebb körben elterjedt és kereshet, lényegesen jobban megválaszolja a kérdéseket, mint azt valaha is remélhetné. Az Ask Maps ezt korlátozott számú megbízható forrás felhasználásával teszi.

Jelenleg az Ask Maps csak az Egyesült Államokban érhető el. Jelenlegi formájában valószínűleg sérti az EU DMA-előírásait, és rávilágít a Google Local-ban előforduló hatalmas önpreferenciára.

Ezért nem valószínű, hogy egyhamar eljut Európába. Bár valószínűleg hamarosan máshol is megjelenik.

Helyi marketingstratégiai válasz

A Google továbbra is a dinamikusabb, mesterséges intelligencia által generált tartalom felé halad az Ön Google-vállalkozási profiljában.

Bár ez a viselkedés vertikumonként drámaian változik, minden ok megvan arra, hogy ne csak a profilodat tekintsd új kezdőlapodnak, hanem arra is, hogy e tekintetben javítsd a játékodat.

Gyakorlati értelemben teljesen mindegy, hogy a potenciális ügyfelek közvetlenül a Google-tól vagy az Ön webhelyéről érkeznek-e, amíg beérkeznek. És ha előnyre tehet szert a Google táplálásával, akkor ezt meg kell tennie.

Weboldal

Ahogy a fenti példa is mutatja, a Google lényegre törő és értelmes válaszokkal válaszol a felhasználói kérdésekre.

Kollégám, David Mihm régóta érvelt amellett, hogy az Ön webhelyének tartalmát a legjobban a keresési és ma már mesterséges intelligenciamotorok feedjeként tekinteni.

Biztosnak kell lennie abban, hogy webhelye megfelelően tömörített szerkezettel és tartalommal rendelkezik.

A tartalomnak válaszolnia kell az ügyfelek minden fontos kérdésére a vállalkozásával kapcsolatban. Ez nem csak azt jelenti, hogy mit csinálsz, hanem azt is, hogyan, hol és milyen jól csinálod.

A szöveg tetején képekkel és videóval is meg kell jelennie, és közölnie kell.

Vélemények

Tekintettel arra, hogy az olyan eszközök, mint például az Ask Maps képesek összefoglalni a Google-tól és az internetről származó véleményeit, minden eddiginél fontosabb, hogy változatossá tegye a vélemények tartalmát, és kiemelje azokat az Ask Maps egyik legmegbízhatóbb forrásán: a webhelyén.

Fényképek

Régóta támogatjuk az eredeti, kiváló minőségű fényképeket (és videókat) mind az Ön webhelyén, mind a GBP-n.

Ez fokozott elkötelezettséghez (rangsorolási jel) és megnövekedett konverziókhoz (a végső cél) vezet. A fényképeket pedig mindkét helyen rendszeresen frissíteni kell a maximális haszon érdekében.

Nincs gazdaságosabb módja a nagyobb hozam elérésének, mint a nagyszerű fényképek és videók.

Közösségi profilok

A Google először a GBP-adatokat, majd a véleményeket, majd a vállalkozás webhelyét nézi meg. De ha a kérdésre ott nem lehet válaszolni, akkor elkezdi begyűjteni az információkat a közösségi fiókjaiból.

A Facebook és a LinkedIn gyakori volt tesztelésünk során, és biztosnak kell lennie abban, hogy ezek naprakészek, és pontosan tükrözik termékeit, szolgáltatásait és hírnevét.

Idézetek

A Google régóta támaszkodik az internetről származó internetes hivatkozásokra (más néven idézetekre) – nem kapcsolt márkajelzésekre –, hogy megértse a helyi entitásokat.

Ez nagyon jól látható az alábbi képernyőn, ahol megkérdeztük, hogy a cégtulajdonos támogat-e helyi önkéntes szervezeteket.

Mind egy hírcikkre, mind az egyik szervezet Facebook-oldalára hivatkoztak, amellyel dolgozik.

Ez a fajta beszerzés egyben nagyszerű kutatási eszköz a vállalkozása számára értékes idézetek típusainak és forrásainak megértéséhez.

Az ilyen típusú kereséseket a közvetlen versenytársaknál is el kell végezni, hogy további ötleteket adjon arról, hol szerezheti be ezeket a referenciákat.

A helyi jövője

A Google Local növekvő „nulla kattintásos” viselkedése elkerülhetetlenül a kisvállalkozások webhelyeinek forgalmának csökkenéséhez vezet. Az ilyen típusú változtatások folytatódnak, hacsak a kormány nem lép monopóliumként szabályozva.

Egyes ágazatokban, például a kiadói ágazatban, amely a hirdetéseladások forgalmától függ, ez potenciális haláleset – helyi nyelven. A forgalmi veszteségek azonban gyakran pótolhatók több GBP-ből származó potenciális potenciállal, ha a Google játékával játszik.

Bármennyire is frusztráló néha, úgy gondoljuk, hogy a játékot mégis érdemes játszani. A generált leadek jelentősek lehetnek. De azokra a tartalomtípusokra és jelzésekre, amelyekre a Google-nak manapság szüksége van ahhoz, hogy Ön jó helyre kerüljön (márkaépítés, vélemények, elköteleződés stb.), ettől függetlenül meg kell tennie.

Ez a játék egyre inkább vertikálissá válik a Google-on – vagy legalábbis a felhasználói viselkedés.

Ahhoz, hogy valóban kitűnjön ebben a környezetben, meg kell értenie a fogyasztói magatartást az adott ágazatban, és mindent testre kell szabnia annak érdekében, hogy megfeleljen és kielégítse őket.


A szerzőről

Peter, az eOldal.hu tapasztalt SEO szakértője és tartalomgyártója. Több mint 10 éve foglalkozik keresőoptimalizálással és online marketinggel, amelyek révén számos magyar vállalkozás sikerét segítette elő. Cikkeiben részletes és naprakész információkat nyújt az olvasóknak a legfrissebb SEO trendekről és stratégiákról.